BMW i8

De i8 is het tweede ‘i’-model van BMW, naast de compacte, elektrische i3. De i8 is in potentie een topsportwagen met plug-in hybridetechniek en een zeer geavanceerde constructie. 

Tekst: Bart van den Acker

 

De i8 is vooral een prestigemodel, een ‘richtingaanwijzer’ voor de toekomst van BMW die nu al te koop is. De constructie bestaat uit een carrosserie van met koolstofvezel versterkte kunststof en door-en-door gekleurde plastic panelen als ‘buitenhuid’. Koolstofvezel is heel licht, enorm sterk en vrij van corrosie. Dat lage gewicht compenseert het gewicht van de twee krachtbronnen die bij een hybride-aandrijving horen. Tussen de voorwielen heeft de i8 een 96 kW/131 pk sterke elektromotor. Direct achter het interieur, dus nog vóór de achterwielen, ligt een zeer moderne 1,5 liter driecilinder turbomotor met 170 kW/231 pk. Deze is gekoppeld aan een zestraps automaat.

11-2014p069aPrijs vanaf €  149.000,-  VvAA Lease vanaf € 2219,10  Bijtelling 14%

Met volle accu’s rijdt de i8 volledig elektrisch maximaal zo’n 35 km. Bij snel accelereren, hogere snelheid of als de accu uitgeput raakt, komt de benzinemotor in actie. In de praktijk betekent dit dat ik na een kilometer of dertig vrijwel alleen nog op benzine rij; de elektromotor zorgt alleen voor het eerste zetje bij wegrijden uit stilstand. Ik vind het niet handig dat de elektrische actieradius niet is te sturen. Ik kan niet elektrisch rijden wanneer ik dat wil, bijvoorbeeld in stadsverkeer. In de stad is het voordeel van de elektrische aandrijving in verbruik en uitstoot namelijk het grootst.

Bij zulke plug-in hybrides is het werkelijke brandstofverbruik sterk afhankelijk van de wijze waarop de auto wordt gebruikt én hoe vaak de accu kan worden bijgeladen. Ik reed op één dag zo’n 350 km en kwam aan opladen niet toe. Het verbruik die dag was 1 op 14,5, maar dat zegt dus bijzonder weinig. Als ik vaak was gestopt om even stroom
te tanken, had het dus ook zomaar 1 op 20 kunnen zijn.

Ook voor de prestaties van de i8 geldt dat die sterk afhangen van de omstandigheden. De fabrieksopgave van de acceleratie is alleen te realiseren zolang de accu’s dat toelaten. Met alleen de benzinemotor is 231 pk in een auto van 1400 kg best vlot, maar deze bereikt niet het prestatieniveau dat het spannende uiterlijk doet vermoeden.

De dagelijkse bruikbaarheid van de i8 is jammer genoeg zeer beperkt door de lastige instap, de praktisch onbruikbare bagageruimte, dito achterzittingen en de keiharde, zeer oncomfortabele vering. En de zwiepdeuren zijn volkomen overbodig. Dit alles degradeert de i8 tot een leuke auto ‘voor erbij’, dat had anders gekund. Pluspunt: de auto voelt zeer solide aan en heeft door onder meer de erg fijne besturing precies de dynamiek die ik van een BMW verwacht.

Conclusie: de i8 is een spectaculair gelijnde auto, die veel opzien baart. Constructie en techniek zijn vooruitstrevend, maar het resultaat in verbruik is heel variabel. Het is
jammer dat de i8 praktisch gesproken niet voor elke dag is.  

Delen