De prijs van ontzorgen

Iedere zorgprofessional wordt in zijn of haar werkzame leven gemiddeld 1,5 keer met een klacht of claim geconfronteerd en dat aantal stijgt. Daarom is een goede beroepsaansprakelijkheidsverzekering onontbeerlijk. Ebbo van Gelderen, directeur Schadeverzekeringen bij VvAA, over ontwikkelingen in de markt: “Het Nederlandse beeld verschuift langzaam richting  de claimcultuur die we kennen uit het buitenland.”

Tekst: Marjan Enzlin en Roel Notten | Beeld: Bas van Spankeren

Stel, u bent huisarts en bij u meldt zich een patiënt met een vermoedelijk onschuldige cyste in de nek. U geeft aan dat u deze cyste zelf kunt verwijderen, maar tijdens de behandeling komt de cyste onverwacht moeilijk los. Vrijwel direct na de ingreep krijgt de patiënt last van zijn schouder en arm en enige tijd later ontstaat het vermoeden dat er een zenuw is beschadigd. Er is bovendien sprake van serieuze uitvalsverschijnselen in de arm. U realiseert zich dat u de ingreep beter niet zelf had kunnen uitvoeren en bent oprecht begaan met de patiënt. Door de uitvalsverschijnselen en het daarmee samenhangende verlies van arbeids-vermogen en de claim van de patiënt op smartengeld loopt de schade ook nog eens op tot meer dan 500.000 euro.

Bovenstaand voorbeeld beschrijft de situatie van een VvAA lid dat een beroepsaansprakelijkheidsverzekering heeft lopen bij VvAA. Ebbo van Gelderen, directeur Schadeverzekeringen bij VvAA: “Het lijkt misschien een extreem voorbeeld, maar de hoogte van een serieuze claim kan enorm oplopen. Deze huisarts heeft uiteindelijk een half miljoen euro kunnen claimen, dankzij de dekking van zijn verzekering bij ons. Op die manier was het financiële deel van dit nare verhaal afgedekt en dat is belangrijk, want emotioneel is zoiets erg belastend. Het is belangrijk dat het financiële aspect dan niet ook nog eens voor hoofdbrekens zorgt.”

Lees verder (pdf).

11-2013p030-031

Delen