Hyundai Santa Fe

Een grote SUV van een ‘premium’-merk is duur in aanschaf, gebruik en afschrijving. Daarop kan flink worden bespaard door kritischer te kiezen. De nieuwe Hyundai Santa Fe is een volwaardig alternatief. Zelfs de basisversie zit rijk in de spullen.

Tekst: Bart van den Acker

 

De Santa Fe is iets minder uitbundig bemeten dan de premiummodellen, die gemiddeld 10 tot 15 cm langer zijn, maar wanneer heb je dat volume nou echt nodig? In de Santa Fe had ik niet het gevoel ruimte tekort te komen. Daarbij zijn de stoelen, die overigens prima zitten, veelzijdig verstelbaar. Achterin is ook goed te leven, zelfs voor uit de kluiten gewassen volwassenen. Met een inhoud van 585 liter is de bagageruimte volgens verwachting. De achterbank is verschuifbaar en delen van de rugleuning kunnen worden omgeklapt.

Prijs: vanaf € 39.495,-  VvAA Lease: vanaf € 840,99  Bijtelling: 25%

Het dashboard ziet er keurig uit. Alles wat je maar kunt wensen of bedenken zit op de Santa Fe, zelfs de basisversie zit rijk in de spullen. Het geheel zit stevig in elkaar, maar de materiaalkeuze is wel wat goedkoper dan in de dure merken. Eén detail wil ik niet onbenoemd laten: de Santa Fe waarschuwt wanneer men onbedoeld de rijbaan dreigt te verlaten. Dat hebben tegenwoordig veel merken, maar in dit geval is dat beperkt tot een piepje en een waarschuwing op het dashboard – een stuk beter ‘verteerbaar’ dan een vibrerende stoel of zelfs een automatische stuurcorrectie.

Het brandstofverbruik verrast voor zo’n zware auto

De Santa Fe is er met viercilinder benzine- of dieselmotor, die beide vrijwel even krachtig zijn. Er zijn ook versies met alleen voorwielaandrijving, en naast handgeschakelde zesbakken zijn er zestraps automaten. Ik reed een diesel met zo’n automaat: een heel verfijnde combinatie. Aan de ‘kleur’ van het geluid is te horen dat het een diesel is, maar het motorgeluid wordt mede door de automaat erg bescheiden gehouden. Ik ben verrast over het brandstofverbruik, want ik reed 1 op 13,8 gemiddeld. Dat is een keurig praktijkverbruik voor zo’n grote en zware SUV.

De hoge zitpositie is inherent aan het soort auto, wat ook geldt voor de vrij sterke zijdelingse bewegingen, als gevolg van stuurcorrecties en oneffenheden in het wegdek. Natuurlijk voel je dat het een grote en zware auto is. Dat in acht nemend bereikt de Santa Fe in zijn geheel een aangenaam hoog comfortniveau, dat zeker niet onderdoet voor de grote namen in de SUV-markt. De besturing is licht en vrij indirect, maar het onderstel is mooi in balans; hij is stabiel en oneffenheden worden prettig verwerkt. De Santa Fe mag handgeschakeld 2500 kilo trekken, met automaat is dat twee ton.

Conclusie: de Santa Fe kan zich bijna meten met de SUV’s van de grote merken. Die zijn tienduizenden euro’s duurder en Hyundai mist het imago van die merken, maar hoeveel is dat waard? Daarbij mag niet worden vergeten dat het kwaliteitsniveau van Hyundai zeer hoog is.

Delen