Mercedes-Benz S-klasse

De nieuwe generatie S-klasse van Mercedes-Benz zit vol techniek die de veiligheid en het comfort verhoogt. Snufjes die we in de toekomst ook in andere prijsklassen zullen aantreffen.

Tekst: Bart van den Acker

 

Een opsomming van alle bijzonderheden van de nieuwe S-klasse zou niet op deze pagina passen, dus ik beperk me tot enkele zaken die er echt uit springen. Zoals de stereocamera’s en de radarsystemen die de omgeving van de auto nauwgezet in de gaten houden. Eén radar ‘kijkt’ zelfs tot 500 meter voor de auto uit. De techniek waarschuwt en begeleidt de bestuurder continu. Als de auto over de doorgetrokken streep gaat, dan waarschuwt het systeem zó subtiel dat alleen de bestuurder het merkt.

01-2014p064Prijs vanaf €  94.650,-  VvAA Lease prijs op aanvraag  Bijtelling 25%

Nog een stap verder gaat ‘Distronic’. Dit is een radargestuurde cruisecontrol die naast de rijsnelheid ook de relatieve afstand ten opzichte van een voorligger handhaaft. Dat systeem werkt ook heel prettig in de file. In de nieuwe S-klasse krijgen de wegmarkeringen daarbij een leidende rol. Rijdend op Distronic houdt de auto zichzelf heel subtiel tussen de lijnen, als op rails. De bestuurder blijft uiteraard verantwoordelijk. In de file, tot 40 km/u, volgt de S-klasse de auto voor hem.

Als er een gevaarlijke situatie dreigt, beperkt de S-klasse de kans op letsel zo veel mogelijk. Zo gaan bij een aanrijding de zijruiten 2 cm open om de luchtdrukgolf van de airbags weg te laten vloeien en daarmee gehoorschade te voorkomen. Airbags achterin zijn niet mogelijk, maar de ‘beltbag’ veiligheidsgordel neemt die taak over. Bij een aanrijding van achteren zet-ten de remmen de auto muurvast, waarmee de kans op een whiplash wordt verkleind. Op het ‘Night Vision’-display recht voor de bestuurder worden via een warmtecamera mensen en dieren in het donker zichtbaar.

De vier zitplaatsen zijn niet alleen verwarmd, maar ook geventileerd en er is keuze uit zes massageprogramma’s. Zelfs de armsteunen in de portieren en het beklede kapje over de telefoonbediening zijn verwarmd. De sfeerverlichting kan in sterkte én in zes warme kleuren worden gekozen. De ventilatielucht wordt niet alleen geparfumeerd, maar ook geïoniseerd, waardoor ongewenste stoffen buiten blijven.

De zitplaatsen zijn verwarmd een geventileerd

Ik reed de S400 Hybrid, voorzien van een moderne 3,5 liter V6 benzinemotor en een flinke elektromotor. Die twee werken ongelooflijk verfijnd samen. Een van de meest verrassende eigenschappen van deze testauto is het verbruik. Waar 1 op 8 zo’n beetje de maatstaf is voor zo’n limousine, reed ik in druk verkeer steeds rond 1 op 12. Door de lage CO2-uitstoot is de BPM niet hoog, wat een positief effect heeft op de catalogusprijs. En dan te bedenken dat er dit jaar nog een veel zuiniger plug-in hybride komt!

Conclusie: opnieuw is Mercedes erin geslaagd de lat hoger te leggen. De S-klasse zal zelfs de meest verwende automobilist verbazen en vormt de maatstaf op verschillende gebieden: comfort, veiligheid, bedieningsgemak, uitrusting en als hybride dus ook in brandstofverbruik.

Delen