Opel Karl

Opel heeft diverse modellen in de kleinste klassen. Naast de Adam en de Corsa is de Karl een vijfdeurs die nét iets meer ruimte biedt dan een normale hatchback.

Tekst: Bart van den Acker

 

 

De Karl onderscheidt zich door zijn concept niet alleen van zijn merkgenoten, maar ook van andere modellen in de kleinste klassen. Voorganger Agila kon nog worden gezien als een mini-MPV, maar de Karl is dat niet, die zit ergens tussen die klasse en een normale hatchback in. Het is niet de allergoedkoopste auto in de markt, maar je krijgt wel veel waar voor je geld. Vijf deuren zijn standaard en de uitrusting is beslist niet karig, met in de goedkoopste versie al elektrische bediening van zijruiten en buitenspiegels plus centrale vergrendeling, waarbij de standaard cruise control er positief uitspringt. Een stop-startsysteem heeft de Karl echter niet.

09-2015p065aPrijs vanaf € 10.595,- VvAA Lease vanaf € 293,22 Bijtelling 20%

De rechte en hoekige achterdeuren zorgen voor een ruime toegang tot de achterbank. Dat is handig als je daar een peuter in een (Isofix) kinderstoeltje wilt zetten. Als het móet, kunnen er zelfs twee volwassenen op de achterbank. De bagageruimte is met een inhoud van 215 liter aan de krappe kant voor de wekelijkse boodschappen, zéker als er een doos Pampers of een kratje bier mee moet. Onhandig: de hoedenplank beweegt niet met de achterklep mee. De voorstoelen zijn wat vlak, maar ach, het is geen sportwagen. Het dashboard is compleet en netjes uitgevoerd, met onder meer een boordcomputer.

De Karl verdient een dikke plus als het gaat om veercomfort. Zeker voor een zo compacte auto strijkt hij hobbels prima glad, beter dan menig grotere auto. Opvallend is daarentegen het sterke bandengeruis, dat op andersoortig asfalt weliswaar van toon verandert maar wel altijd aanwezig is.

Zonder schokken wegrijden wil me niet lukken

Opel levert de Karl met slechts één type motor, een 1,0 liter driecilinder met
55 kW/75 pk. Die is verwant aan de motor met dezelfde inhoud in de Corsa, maar minder sterk en minder fijn. Het vermogen is op zich voldoende, maar je hoort onder verschillende omstandigheden wel het roffelen van een driepitter. De vijfversnellingsbak werkt prima. Door de combinatie van een doodse koppeling, bescheiden trekkracht en een soepele motorophanging wil het me maar niet lukken om zonder schokken weg te rijden. Tij- dens het rijden is ook regel-matig een schok in de auto voelbaar, door de bewegingen van de motor.

Met een combinatie van snelweg en stadsritten bleef het verbruik steken rond
1 op 15. Dat is duidelijk minder zuinig dan de Corsa destijds. Ik zou die motor wel in de Karl willen, of toch minstens kunnen kiezen?

Conclusie: de Karl is een sterke nieuwkomer in een fel bevochten prijsklasse. Deze compacte Opel is een heel volwassen en volwaardige auto, met verschillende belangrijke kwaliteiten en vooral ook een scherpe prijsstelling.

 

Delen