Auto gezocht
Een cute Fiatje of een stoere Mini: sinds de COVID-pandemie staat een eigen auto ook bij jou misschien bovenaan het lijstje. Maar waar begin je? En wat zijn duurzamere alternatieven? Een handleiding ‘auto kopen (of lenen) voor beginners’.
Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Shutterstock
Sinds de COVID-pandemie worden de oude voordelen van een auto weer gewaardeerd: vrijheid, blijheid en de relatieve privacy van je eigen plekje in het verkeer, zonder het risico besmet te worden in bus, tram of trein. ‘Corona-occasions’ zijn niet voor niets al bijna een jaar een begrip. Als je niet thuis bent in autoland, is het goed wat voorwerk te doen voordat je ook maar één autobedrijf bezoekt. Anders is de kans groot dat je met een aankoop thuiskomt waar je later spijt van krijgt.
Budget bepalen
Misschien wel de belangrijkste tip: geef nooit ál je geld uit bij de aanschaf. Hou bij het bepalen van je budget rekening met (terugkomende) kosten zoals belasting, verzekering, onderhoud/apk en – tenzij je graag onder een motorkap duikt – ANWB Wegenwacht-lidmaatschap.
Online oriënteren
Nu kun je kijken wat voor auto’s bij jouw budget passen, bijvoorbeeld op een site als gaspedaal.nl. Heb je iets gevonden, check dan op anwb.nl/auto of de prijs realistisch is (zoek op ‘koerslijst’ voor een prijsindicatie in verschillende situaties). Op die site vind je ook meer dan 500 occasiontests van de meest uiteenlopende merken en hun sterke en eventueel zwakkere punten.
Alternatieven zoeken
Misschien heb je wel je zinnen gezet op zo’n cute Fiatje 500 of een stoere Mini Cooper. Helaas: je bent niet de enige, en dat zie je aan de prijzen. Kijk daarom ook eens naar alternatieven zoals Suzuki, Honda, Hyundai, KIA, Nissan, Toyota, Mazda en Mitsubishi. Allemaal Japanse of Zuid-Koreaanse merken die bekendstaan om hun hoge kwaliteitsniveau.
Klein niet altijd fijn
Als je wat meer kilometers gaat maken, kan het slim zijn om niet alleen naar kleine autootjes te kijken. Een maatje groter is niet per se zoveel duurder, maar betekent vaak wel wat meer comfort.
Lekker dichtbij
Tenzij je goed weet waarop je moet letten, is rechtstreeks kopen van een particulier af te raden. Ook niet van die tante met dat autootje dat haar nooit in de steek liet, want er is geen garantie dat hij het bij jou ook probleemloos blijft doen. Koop bij voorkeur bij een BOVAG-autobedrijf, aangesloten bij een merk of garageketen. En zoek zo veel mogelijk in de buurt, zéker als het gaat om een auto waarop garantie wordt gegeven. Als er dan eens iets is, hoef je er geen dag voor uit te trekken om dat irritante rammeltje te laten verhelpen.
Onderhandel altijd
Er is meestal wel wat onderhandelingsruimte. Dat geldt zeker als je het in de lagere prijsklassen zoekt en niks inruilt. Je kunt misschien iets van de vraagprijs afpingelen óf wat meer waar voor je geld proberen te krijgen, zoals voor aflevering nog een onderhoudsbeurt en een verse APK. Een bedrijf dat ook zelf een werkplaats heeft, is hier vaak voor te vinden.
Let op: een APK is een veiligheidskeuring en een momentopname, geen garantie tegen pech.
Een auto delen
Wil je geen eigen auto, maar heb je er wel af en toe een nodig? Er bestaan steeds meer deelauto-initiatieven. Het handige hiervan is dat je geen zorgen en kosten hebt, als je de auto niet gebruikt.
Voor het gebruik van een deelauto betaal je in de regel een borgsom en een abonnement en vervolgens een prijs per uur en per gereden kilometer. Daarin zijn allerhande varianten mogelijk. Het is wel zaak je ritten vooraf goed in te plannen. Een paar voorbeelden uit het enorme aanbod:
Greenwheels is een grote partij die landelijk opereert en samenwerkt met NS, dus je vindt hun auto’s ook bij veel stations. Het kan dan ook voordeliger uitpakken om de grootste afstand per trein af te leggen en pas het laatste stukje met een deelauto.
Snappcar is ook een landelijk platform, maar dan van particulieren die hun auto aanbieden. Vaak kom je zo terecht bij iemand in je buurt. Dat lenen kan trouwens keyless, dus je hoeft die buurman niet elke keer om zijn sleutel te vragen. Bij Snapp-car bepaalt de aanbieder zelf zijn dagtarief (minimaal € 20,-, exclusief brandstof). Daar kan nog een vergoeding per gereden kilometer bijkomen.
StudentCar heeft zijn leenauto’s (vooral in de studentensteden) voorzien van reclame, wat je terugziet in hun tarieven. Ze vragen een borgsom van € 100,-, éénmalig € 25,- inschrijfkosten en vervolgens zijn de kosten per uur en per kilometer variabel.
Tip
Dit zijn slechts een paar voorbeelden. Wil je weten welke partij het beste bij jouw situatie past?: Een goede vergelijkingssite is ritjeweg.nl.