BMW X3

Aan het begin van dit millennium was BMW een van de grondleggers van de klasse met grote SUV’s. Deze compleet nieuwe X3 is een logisch vervolg.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: BMW

 

Opnieuw is deze X3 aanmerkelijk groter dan zijn bepaald niet compacte voorganger. Sterker nog: hij is duidelijk groter dan de eerste X5. Groeien de bomen in Beieren weer tot in de hemel? Kennelijk! Deze beweging staat haaks op de algemene trend. Het illustreert hoe deze X3 een mix biedt van heel moderne techniek, maar ook van in mijn optiek achterhaalde inzichten.

Prijs vanaf € 59.995,- Bijtelling 22 procent

Ik reed als testauto met een X3 xDrive 30d, voorzien van een ongelooflijk smeuïge, prachtig lopende zescilinder diesel. Indrukwekkend, maar met downsizing heeft dat bar weinig te maken. Het verbaast me dat zo’n motor niet standaard is gekoppeld aan hybridetechniek; die was via de samenwerking BMW-Toyota gemakkelijk te ontwikkelen geweest. Die beul van een motor (195 kW/265 pk) brengt het er in een vierwielaangedreven SUV van 1.800 kilogram nog heel goed van af, met een gemiddeld verbruik van 1 op 12,2. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de zeer fijne achttraps automaat (standaard), die het toerental vaak ongekend laag houdt. Een hybride zou het verbruik nog een stuk kunnen beperken. De X3 is er ook met keuze uit drie benzinemotoren of een kleinere diesel.

Ik herken veel van de bediening en het dashboard uit de 5-serie. Een in mijn optiek onzinnig systeem als audio die met ‘gebarentaal’ te bedienen is, hoort daarbij. Nieuw is het nog verder doorontwikkelde navigatiesysteem, met een van de mooiste weergaven die ik ooit zag en een cruise control (adaptief, uiteraard) die op commando een door de auto ‘gelezen’ maximumsnelheid aanneemt. Mooi, al mist de X3 ook weleens zo’n verkeersbord.

Verbazingwekkend dat er geen hybride is

In de rijmodi ‘Comfort’ en het door mij geprefereerde ‘Eco Pro’ is de X3 in het algemeen heel comfortabel geveerd. De stand ‘Sport’ is zoals in de meeste auto’s ook hier compleet onzinnig. Het interieur is zo ruim als ik verwacht; de bagageruimte meet minimaal 550 liter, wat een normale waarde is voor deze klasse. De hoge zitpositie is een logisch onderdeel van het hele SUV-concept. Eenmaal daaraan gewend, blijkt dat de X3 toch een van de comfortabelste in zijn soort is. Het interieur is prachtig afgewerkt. De bediening wijst zichzelf, mede door het vrijwel intuïtief te bedienen ‘iDrive’-systeem voor onder meer airco, media en navigatie. Handig: de X3 heeft niet alleen een achteruitrijcamera, maar eenzelfde ‘oog’ aan de voorzijde, dat bij parkeersnelheden automatisch inschakelt. Ook fijn: via de sleutel (!) is de vertrektijd voor de volgende dag in te stellen, de X3 verwarmt zichzelf dan voor. Ruitenkrabben hoeft niet meer.

Conclusie: de nieuwe X3 is weer een heel competente SUV in het hogere segment, al is er ook kritiek op te geven. Het hele concept is niet vooruitstrevend, het wachten is op een (plug-in) hybride.