Brugge – Eén groot levend schilderij

Er zijn maar weinig plaatsen in België waar het verleden zo goed bewaard is gebleven als in Brugge. Vooral de winter is een perfect jaargetijde om het eeuwenoude centrum in alle rust te voet te verkennen, ontdekte fotograaf Jurjen Drenth.

Tekst en beeld: Jurjen Drenth

Op een oude platbodem vaar ik de laatmiddeleeuwse stad binnen. Het is guur en donker; olielampen en kaarslicht flikkeren hier en daar achter de ramen. We moeten regelmatig bukken voor de lage bruggetjes. Langs de waterkant staan twee mannen met elkaar te praten, lantarens in de hand. Ik kan ze moeilijk verstaan, maar aan hun gebaren te zien, zijn ze met elkaar aan het handelen. Dan varen we een lange hal in; een overdekte warenhal, ik kijk mijn ogen uit.

Plots word ik op m’n schouder getikt; de bootsman? Nee, het is een suppoost van Historium Brugge die de 3D-bril voorzichtig van m’n hoofd afneemt. Ik kan even niet zo snel schakelen, met mijn hoofd zit ik nog in de 15e eeuw. ‘Geen nood’, zegt de suppoost. Hij vertelt dat ik nu nog een wandeling door de zeven historische themakamers van het museum kan maken, om het verhaal achter het beroemde schilderij Madonna met kanunnik Joris van der Paele van Jan van Eyck te beleven. 

Het is nauwelijks voor te stellen dat het kleine, oude centrum van Brugge samen met het iets grotere Gent ooit de belangrijkste handelscentra van West-Europa vormden. De stad ademt die intieme sfeer nog steeds – vooral in de wintermaanden, als er een einde is gekomen aan de grote toeristenstroom.

Mijn hotel bevindt zich midden in de historische kern; alle belangrijke bezienswaardigheden liggen dus op slenterafstand. Wandelend langs het rijkversierde stadhuis beland ik, via het Blinde Ezelstraatje, al snel op een van Brugges mooiste grachten: de Groenerei. Als ik nog even omkijk vanaf de oude stenen brug, zie ik pas echt goed hoe mooi het ministraatje is. Het huis waar ik zojuist onderdoor ben gelopen is, vanaf deze kant gezien, van grote schoonheid.
 

Brugse Zot

Via het Huidenvettersplein wandel ik verder naar de Dijver, voor een prachtig zicht op de meest gefotografeerde plek van Brugge: de Rozenhoedkaai. Hier staat nog een aantal smalle, hoge houten huizen aan het water; huizen waar de stad vroeger vol mee stond. 

De Dijver volgend wandel ik verder naar de Bonifaciusbrug, ook wel de Liefdesbrug genoemd. Ook hier weer houten geveltjes aan het water, het lijkt wel een prent van Anton Pieck.

In de Walstraat zijn de traditionele witte en gele geveltjes te zien van huisjes waar de Brugse vrouwen vroeger met mooi weer buiten aan het kantklossen waren. Hier bevindt zich ook de winkel van Marie Brat, die niet kantklost, maar aan het haken en breien is geslagen en de mooiste eigentijdse creaties maakt.

Het naastgelegen Walplein is knus en telt veel terrasjes. Bierliefhebbers mogen niet voorbijlopen aan huisbrouwerij de Halve Maan (hét adres voor een Brugse Zot) voordat ze koers zetten naar een van de meest romantische plekjes van Brugge: het groene Wijngaardplein. Hier bevindt zich de pittoreske entree naar een van de mooiste begijnhoven van België. Het nabijgelegen stadsmeer heet – heel toepasselijk – Minnewater. Het is een plek waar ik heel lang zou kunnen staan, en waar ik me realiseer dat Brugge eigenlijk één groot levend schilderij is.

Ziekenzalen

De winkelstraten brengen me weer terug in de moderne tijd. De meeste winkels, waaronder ook luxe shops, bevinden zich in de Steenstraat, Noordzandstraat en Wollestraat. In die laatste gluur ik belangstellend bij de oude Apotheek Dryepondt naar binnen, met zijn antieke interieur een toeristische attractie op zich. De eigenaar, apotheker Steve Baert, vertelt me dat hij in oude boeken recepten heeft ontdekt, die hij weer eigenhandig maakt. 

Hoewel het centrum niet groot is, heb ik het gevoel dat ik tijd tekortkom. Alleen al voor de vele interessante musea is het uittrekken van minstens een dag aan te raden. Zoals het imposante 12e-eeuwse Sint Janshospitaal. Tegenwoordig zijn de apotheek, ziekenzalen en het kerkgedeelte als museum ingericht, met werken van onder anderen Hans Memling. Deze beroemde Duitse schilder vestigde zich halverwege de 15e eeuw in Brugge en geldt als een van de meest prominente Vlaamse Primitieven. Werk van Memling is eveneens te zien in het Groeningemuseum. Daar hangt ook Jan van Eycks beroemde Madonna, het schilderij waar het Historium over verhaalt.

Voor wie meer wil weten over de geschiedenis van de stad, is het Gruuthusemuseum een aanrader. Vergeet hier vooral niet te informeren naar het balkonnetje dat wat mij betreft veel mooier is dan dat van Romeo en Julia in Verona. Ook het uitzicht is magisch: het kijkt uit op de Bonifaciusbrug, een van Brugges fotogeniekste plekken.

Op visitbruges.be vindt u info over o.a. musea, activiteiten en parkeren. Hier vindt u ook COVID-updates over o.a. rondleidingen. In het historische centrum van de stad zijn drie infokantoren (Historium, Stationsplein en Concertgebouw) waar u terechtkunt voor toeristische informatie. Tip voor kunstliefhebbers: Musea Brugge biedt nog tot medio maart 2022 Mind the Artist, een festivalreeks om Belgische kunstenaars die sterk zijn getroffen door de pandemie, de kans te bieden een project uit te werken waarbij er steeds een link is met een museumcollectie; een dialoog tussen hedendaagse en oude(re) kunst. Meerdere musea bezoeken? Met een Musea Brugge Card (€ 32,- p.p.; 13 t/m 25 jaar € 24,-) kunt u 72 uur lang alle geopende locaties van Musea Brugge bezoeken. Een online gekochte kaart wordt pas actief bij de start van uw eerste bezoek. Vergeet niet om per museum een tijdslot te reserveren. Meer info: museabrugge.be/koop-tickets.

Lezersarrangement

Wilt u deze winter ook eens in alle rust Brugge verkennen? Romantik Hotel de Orangerie, gevestigd in een voormalige 15e-eeuws klooster in het hart van Brugge, stelde een lezers-arrangement samen. Voor meer info, zie Ledenvoordeel.

Delen