Citroën C3

De naam is vertrouwd, maar de nieuwe C3 is méér dan zo maar een opvolger. Hij lijkt zelfs de comfortabelste auto in het B-segment.

Tekst: Bart van den Acker

Het succes van de C4 Cactus smaakt Citroën natuurlijk naar méér. Waarschijnlijk wordt de nieuwe C3 daarom vooral getoond in de meest complete versie (‘Shine’), want dan is het een kleine versie van dat populaire grotere model. Dat komt door de in twee kleuren uitgevoerde carrosserie en die eigenwijze ‘AirBumps’ op de portieren. Het maakt de C3 leuk, jong en hip, alles wat de vorige C3 feitelijk niet was.

011769-01Prijs vanaf €14.684,- | Bijtelling 22 procent

De trouwe C3-rijder die helemaal niet op die fratsen zit te wachten wordt evengoed bediend, want de uitvoeringen ‘Live’ en ‘Feel’ hebben die hippe franjes niet, maar delen verder wel de goede eigenschappen. Overigens is de vormgeving van het uiterlijk ook zonder die franje nog steeds best leuk en onderscheidend genoeg.

Ik denk dat de nieuwe C3 de comfortabelste auto in zijn klasse (‘B-segment’) is. Hij overtuigt in allerhande verkeerssituaties met een prettig, soepel veercomfort dat grote en kleine hobbels uitstekend verwerkt. Is er een keerzijde? Tja, sportief is de C3 niet, maar wat zou het? Hij stuurt een beetje doods en je moet ’m op drempels echt niet op de proef stellen. Maar dit zal de meeste B-segment kopers (m/v) een biet zijn.

Vanbinnen is de vormgeving ook net even anders dan in andere auto’s, met wat leuke details zonder dat die de functionaliteit storen. Alleen de bediening van het navigatiesysteem (optie) is niet logisch en het beeld van de achteruitrijcamera (optie) is niet echt scherp.

Sportief is de C3 niet, maar waarom zou het?

De voorstoelen, met ook rechtsvoor een Isofix-bevestiging voor een kinderzitje, komen uit de C4 Cactus en zitten erg goed. Achterin is de C3 vrij krap. Met mijn 175 cm kon ik er amper zitten, maar prima geschikt voor kinderen en kinderzitjes. Wel heel handig zijn de standaard vijf deuren. De bagageruimte heeft een inhoud van 300 liter. Normaal voor deze klasse, maar de tildrempel is wat hoog.

Het leveringsprogramma is heel overzichtelijk. De enige benzinemotor is de 1,2 liter driecilinder die we al uit diverse modellen kennen, in drie specificaties. De enige diesel is de 1,6 ‘BlueHDi’, in twee versies. Ik reed met de sterkste benzineversie, met
81 kW/110 pk. Een heerlijke motor voor een auto als deze; vlot genoeg en op kruissnelheid mooi stil. Met een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 15,2 is deze C3 niet superzuinig, maar slecht is het niet. Het is de vraag of de minder sterke versies in de dagelijkse praktijk veel zuiniger blijken, want die moeten er wat harder voor werken.

Conclusie: met deze C3 maakt Citroën een ‘herstart’ in deze klasse. Het rijcomfort zal zowel bestaande C3-rijders als nieuwe klanten overtuigen. Het frivole uiterlijk van vooral de meest complete versie spreekt ongetwijfeld ook een nieuwe doelgroep aan. 

Delen