Citroën C5 Aircross

De C5 Aircross debuteert tegelijkertijd met het 100-jarig bestaan van het merk, in een klasse waarin Citroën nog niet was vertegenwoordigd.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Citroën

 

Onderhuids deelt de C5 Aircross het nodige met concerngenoten als de Peugeot 3008 en 5008. De beleving is echter totaal anders: dit is een échte Citroën. Dat betekent dat hij gewenning vraagt. Er zitten wat opmerkelijke details in het uiterlijk, zoals ‘deuken’ in de motorkap en ‘gaten’ onder in de portieren. Ik mag die eigenzinnigheid wel. In elk geval is de C5 Aircross lekker onderscheidend.

Een SUV wordt gekocht om zijn ruimte en daarmee scoort de C5 Aircross ook punten. Voorin staan twee erg fijne en veelzijdig verstelbare stoelen. De drie stoelen achterin zijn afzonderlijk om te klappen, te verschuiven en ook de hoek van de rugleuning is instelbaar. Mooi, maar ze zijn wel vlak en vrij hard. Het zou mooier zijn als je de keuze had tussen dit drietal of twee comfortabele stoelen, zoals die voorin want het zitcomfort is matig. Voor kinderen gaat het prima, al is het jammer dat de middelste stoel geen Isofix-bevestiging voor een kinderzitje kent. De minimale inhoudsmaat van de bagageruimte is 580 liter, een van de grootste in deze klasse. Met de achterste zitplaatsen naar voren geschoven is dat 720 liter!

De bediening van de Aircross is logisch, met tiptoetsen onder het centrale beeldscherm voor de diverse functies. De TomTom-navigatie start wat traag, maar werkt daarna uitstekend. Het instrumentarium bestaat uit een beeldscherm dat op diverse manieren is in te delen, maar die manieren zijn geen van alle ideaal.

De allerbeste eigenschap van de C5 Aircross is zijn zeer verfijnde veercomfort. Hieraan kan menig moderne auto een voorbeeld nemen. Grote en kleine hobbels worden soepeltjes verwerkt – zelfs met de testauto op grotere wielen/lage banden – en tegelijk voelt de auto heel koersvast en vertrouwd. De C5 Aircross wordt geleverd met keuze uit twee benzinemotoren en drie diesels. Ik reed met de 1,6 liter benzinemotor (133 kW/181 pk), die standaard is gekoppeld aan een achttraps automaat. Heerlijke motor; de automaat doet z’n best maar schakelt wel soms wat ruw terug. Ik reed onder uiteenlopende omstandigheden steeds 1 op 12 tot 12,5. Niet opvallend zuinig. Waar blijft een mooie hybride, monsieur Citroën?

Waar blijft die mooie hybride?

De C5 Aircross heeft een behoorlijk scherpe vanafprijs, maar om echt iets moois te hebben, moet gauw worden uitgeweken naar duurdere uitvoeringen. Het is wel goed dat onder meer cruise control, rijstrookassistentie en automatisch remmen voor voetgangers standaard zijn op alle versies.

Conclusie: de C5 Aircross heeft een aantal sterke eigenschappen die er echt toe doen, zoals zijn sublieme rijcomfort, ruimte en onderscheidende uiterlijk.