Op donderdag 15 oktober vond in het Fulcotheater in IJsselstein het drukbezochte jaarcongres plaats van Lean in de zorg (Lidz).Tijdens Lean op de bühne konden de ruim 200 deelnemers meerdere workshops volgen en via posterpresentaties nieuwe inzichten bij collega’s opdoen. Maar er was ook ruimte voor het bredere perspectief: “Iederéén in de zorg kan het verschil maken.”
Het brede perspectief kwam deze dag van Christel Bassing, die een kijkje gaf in hoe de Efteling omgaat met het begrip gastvrijheid en wat men daar in de zorg van kan leren. Dat een pretpark een geheel andere werkomgeving vormt dan een zorginstelling maakt daarbij volgens haar weinig verschil, want in beide omgevingen gelden dezelfde principes.
Het essentiële punt is dat je je als instelling inleeft in je publiek, stelt Bassing. Het is belangrijk dat je je niet alleen focust op wat je moet doen, maar dat je ook goed let op hoe je dat doet en dat je daarbij de wensen en de behoeften van de gast, of in dit geval de patiënt, centraal stelt. Bassing illustreerde dit met een video van de Cleveland Clinic: Empathy: The Human Connection to Patient Care.
Dit inzicht heeft grote consequenties voor de manier van leidinggeven en het personeelsbeleid, want de medewerkers maken het verschil. Bij de Efteling betekende dit een overgang van een traditioneel autoritaire aansturing van het personeel naar een praktijk van ‘inspirerend leiderschap’. Tijdens sollicitatierondes worden de kandidaten als gast ontvangen, waarbij zij vervolgens in groepsgesprekken beoordeeld worden op hun sociale vaardigheden.
Dagelijks Lean – Ervaringen en geleerde lessen Tijdens het plenaire deel van het jaarcongres was ook ruimte voor een presentatie van de deelnemers aan de Kennisreis naar de Verenigde Staten die Lidz afgelopen voorjaar in samenwerking met VvAA organiseerde. Zij vertelden hoezeer zij door de reis geïnspireerd waren en hoe zij opgedane inzichten al direct na terugkomst in de eigen praktijk zijn gaan toepassen. In Arts en Auto verscheen eerder het onderstaande artikel over deze reis.
Klik op de afbeelding om het artikel te lezen (pdf).
Heeft u een onderwerp dat wij in Arts en Auto kunnen opnemen? Of wilt u bijvoorbeeld bij ons bloggen? Neem dan contact met ons op!
Artsenauto.nl maakt gebruik van cookies
Om u een optimale gebruikerservaring te bieden en berichten aan te laten sluiten op uw interesses, maken wij gebruik van cookies. Door op ‘Toestaan’ te klikken, geeft u toestemming om deze cookies te plaatsen. Bij cookie-instellingen kunt u uw voorkeur wijzigen.
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring bij het navigeren door onze pagina’s te optimaliseren. Een cookie is een klein tekstbestandje waarin gebruikersinstellingen en andere informatie worden opgeslagen. Cookies kunnen uw computer en de daarop aanwezige bestanden niet beschadigen
Bij cookies wordt onderscheid gemaakt tussen noodzakelijke en niet-noodzakelijke cookies. De noodzakelijke cookies zijn de cookies die essentieel zijn voor het goed functioneren van de website. De noodzakelijke cookies zijn altijd ingeschakeld.
De niet-noodzakelijke helpen ons te analyseren en te begrijpen hoe u onze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met uw toestemming in uw browser bewaard. U heeft ook de optie om het gebruik van deze cookies uit te schakelen. In sommige gevallen kan dit effect hebben op uw gebruikerservaring.
Noodzakelijke cookies zijn essentieel voor het goed functioneren van de websites. Deze categorie bevat alleen cookies die de basale functionaliteit en veiligheidsfeatures van de website regelen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op. Dit betreft de volgende cookies:
Cookies die het mogelijk maken om berichten en adverenties te laten aansluiten op uw interesses. Door op artsenauto.nl op ‘Toestaan’ te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van de volgende niet vereiste cookies:
Door op het schuifje hierboven te klikken kunt u het gebruik van deze cookies door artsenauto.nl in- of uitschakelen.
Congres Lidz – Lean op de bühne
Op donderdag 15 oktober vond in het Fulcotheater in IJsselstein het drukbezochte jaarcongres plaats van Lean in de zorg (Lidz).Tijdens Lean op de bühne konden de ruim 200 deelnemers meerdere workshops volgen en via posterpresentaties nieuwe inzichten bij collega’s opdoen. Maar er was ook ruimte voor het bredere perspectief: “Iederéén in de zorg kan het verschil maken.”
Het brede perspectief kwam deze dag van Christel Bassing, die een kijkje gaf in hoe de Efteling omgaat met het begrip gastvrijheid en wat men daar in de zorg van kan leren. Dat een pretpark een geheel andere werkomgeving vormt dan een zorginstelling maakt daarbij volgens haar weinig verschil, want in beide omgevingen gelden dezelfde principes.
Het essentiële punt is dat je je als instelling inleeft in je publiek, stelt Bassing. Het is belangrijk dat je je niet alleen focust op wat je moet doen, maar dat je ook goed let op hoe je dat doet en dat je daarbij de wensen en de behoeften van de gast, of in dit geval de patiënt, centraal stelt. Bassing illustreerde dit met een video van de Cleveland Clinic: Empathy: The Human Connection to Patient Care.
Dit inzicht heeft grote consequenties voor de manier van leidinggeven en het personeelsbeleid, want de medewerkers maken het verschil. Bij de Efteling betekende dit een overgang van een traditioneel autoritaire aansturing van het personeel naar een praktijk van ‘inspirerend leiderschap’. Tijdens sollicitatierondes worden de kandidaten als gast ontvangen, waarbij zij vervolgens in groepsgesprekken beoordeeld worden op hun sociale vaardigheden.
Dagelijks Lean – Ervaringen en geleerde lessen
Tijdens het plenaire deel van het jaarcongres was ook ruimte voor een presentatie van de deelnemers aan de Kennisreis naar de Verenigde Staten die Lidz afgelopen voorjaar in samenwerking met VvAA organiseerde. Zij vertelden hoezeer zij door de reis geïnspireerd waren en hoe zij opgedane inzichten al direct na terugkomst in de eigen praktijk zijn gaan toepassen. In Arts en Auto verscheen eerder het onderstaande artikel over deze reis.
Delen:
Gerelateerde artikelen:
Onderwerpen