Culinair – Fusilli met zalm en feta

In deze rubriek bespreken collega’s die koken als passie hebben bij toerbeurt een favoriet recept. Yuri Foreman (25, basisarts/promovendus interne geneeskunde) laat zien dat haastige spoed culinair gezien best wel goed kan komen.

Eerder schreef ik dat koken voor mij tot rust komen is. In deze column ga ik dat uiteraard niet ontkrachten; een nuance is wel op zijn plaats. Doordeweeks heb ik doorgaans namelijk niet de tijd om uren over een gerecht te doen. Met lange werkdagen, sociale activiteiten, sporten en tal van andere bezigheden zijn de uren van een dag al snel voor een groot deel vergeven. Als er vlug een maaltijd op tafel moet staan, is het wel zo fijn als een recept weinig voorbereidingstijd vergt. Deze pastamaaltijd is een van mijn go-to recipes om snel en gezond aan tafel te kunnen. Vaak maak ik onderstaande hoeveelheid, zodat mijn vriendin en ik er twee dagen plezier van hebben. Als ik een beetje doorwerk, staat de pan zeker binnen twintig minuten op tafel. Wie gaat er met een timer de uitdaging aan?

Fusilli met zalm en feta

(Voor 4 personen)

Ingrediënten

  • 350 gram erwten (diepvries)
  • 300 gram fusilli
  • 300 gram verse zalmfilet (zonder huid; bij voorkeur al een half uur uit de koeling)
  • 300 gram fetakaas
  • 100 gram rucola
  • 75 gram pijnboompitten
  • bakboter/olijfolie
  • citroensap
  • citrus-knoflook-pepermix (alternatief: zwarte peper)

Bereiding

Zet een pastapan en wokpan klaar. Breng een ruime hoeveelheid water aan de kook (voor de snelheid middels waterkoker). Rooster de pijnboompitten in de wokpan, op laag vuur en zonder olie, tot ze lichtbruin kleuren. Bewaar ze in een kommetje. Doe de fusilli in de pastapan en stel een keukenwekker in op 3 minuten minder dan de oorspronkelijke pastakooktijd. Breng de wokpan weer op temperatuur, laag tot matig vuur, en voeg bakboter en/of olijfolie toe. Bak de zalmfilet per kant circa 1½ minuut (ruim 2 minuten als de zalm net uit de koeling komt). Zet het vuur uit. Duw de zalm met behulp van een spatel uiteen en laat de stukjes zalm nagaren in de afkoelende pan. Snijd ondertussen de feta in blokjes van 1×1 cm. Voeg als de kookwekker gaat de diepvries- erwten toe aan de pastapan. Zet het vuur hoog en laat ze drie minuten meekoken. Giet de pasta en erwten af en voeg ze toe aan de wokpan. Zet de pan op een matig vuur en voeg de fetablokjes, pijnboompitten en de helft van de rucola toe. Breng het geheel op smaak met flink wat citroensap en mijn favoriete pepermix. Als de feta begint te smelten, is het gerecht klaar om op te dienen. Garneer de borden met de resterende rucola.

Wijntip Han Sjakes

Vis, zeevruchten en wijn; ze hebben wat met elkaar. Kreeft? Hét moment voor uw dure witte cru uit de Bourgogne. Oesters? Champagne! Minder deftig: mosselen met muscadet. Verrassende match: gebakken tonijn met een Cru du Beaujolais. Toch kan vis behoorlijk tegenspartelen. Vette vissen vooral, zoals zalm, sardines, panharing en verse, gebakken makreel, zorgen vaak voor hommeles in de vorm van nare bijsmaakjes. Om over gerookte vis of zoute en zure haring nog maar te zwijgen – jenever en wodka zijn bij de laatste twee de droompartners. In deze pasta doen de zurige feta en meer nog de bitterscherpe rucola ook nog een flinke duit in het zakje. Neem geen risico, is mijn advies. Kies een krachtige, zelfverzekerde wijn die zich aan tafel niet tot ruzie laat provoceren.

Vidal Fleury, Côtes du Rhône Blanc 2016 Vol en krachtig bloemkruidig, met steenfruit, pit en stevige bitters, duldt geen tegenspraak (Gall & Gall, € 9,99).

El Descanso Chardonnay Reserva 2016 Zwoel, rond, romig en tropisch sappig,
met een snufje vanille van de houtrijping (Plus, Spar, MCD, € 6,99).