Dag van de Duurzame Mobiliteit
Op zaterdag 5 oktober is het zover: dan komen de autopagina’s uit Arts en Auto tot leven. Een dag die elke rechtgeaarde autoliefhebber met interesse in de laatste ontwikkelingen op het gebied van ‘groen rijden’ en mobiliteit, beslist niet mag missen. Bestel hier uw kaarten.
Als Arts en Auto-redactie zijn we er best trots op dat de eerste vliegende auto, de eerste raceauto op waterstof én de eerste zonne-elektrische familieauto op zaterdag 5 oktober bij ons in Utrecht te bewonderen zijn.
De vliegende auto komt van eigen bodem. Een afgevaardigde van het team van PAL-V International uit Raamsdonksveer vertelt u meer over deze compacte, tweepersoons zogenaamde ‘autogiro’, die naar verwachting volgend jaar al in een Limited Pioneer Edition de lucht in gaat.
Op 25 juni is hij officieel onthuld en op 5 oktober staat hij hier in de garage van VvAA-hoofdkantoor ’t Hart zodat u hem met eigen ogen kunt zien: de Lightyear One, de allereerste zonne-elektrische productie(familie)auto ter wereld, óók van Nederlandse bodem. Dit geesteskind van oud-studenten (en World Solar Challenge winnaars) van de TU Eindhoven luidt ongetwijfeld een nieuwe fase in als het gaat om groen rijden.
Al meer dan tien jaar houdt een team van de TU Delft zich bezig met de ontwikkeling van een op waterstof aangedreven raceauto. Het resultaat ziet u deze dag: de Forze VIII, ’s werelds eerste raceauto die waterstof-elektrisch is aangedreven. Dat het menens is, bewijzen de records die er al mee behaald worden.
Liefhebbers van de Formule 1 (maar ook zij die kritisch kijken naar autoraces) kunnen zich door Ziggo Sport F1-verslaggever/tandarts Jack Plooij en Dutch GrandPrix-directeur Jan Lammers laten bijpraten over de invloed van de Formule 1 op de wereld van de automotive. Gaat het vooral om de sport, of ‘profiteren’ gewone automobilisten ook van de informatie die automerken tijdens de races vergaren? En waarom is de Formule E nog steeds een beetje het ondergeschoven kindje? Op deze dag kunt u ook het nieuwste boek van Jack Plooij – Verhalen uit de pits – aanschaffen en laten signeren.
Hoe rijdt dat eigenlijk, een elektrische auto? Werkt rijden op waterstof ‘anders’? Hoe gaat opladen in zijn werk, kan een elektrische auto gewoon aan een huis-tuin-en-keukenstekker? Moet ik een laadpaal thuis installeren? Hoe betrouwbaar is de opgegeven actieradius? Al uw vragen over elektrisch rijden kunt u deze dag stellen aan de diverse automerken die acte de présence geven.
Vanaf tien uur heten we u graag welkom met een kop koffie vanuit een elektrische Piaggio van Café la Rue, een initiatief van oud-anesthesieverpleegkundige Brechje deRu die in 2016 van de zorg naar de koffie is overgestapt en als missie heeft uit te groeien tot het meest duurzame koffiecatering bedrijf van Nederland.
Het programma is zo ingericht dat er tussen de lezingen en parallelsessies door gelegenheid is voor een proefritje. Zo staan er onder meer een Toyota Mirai (waterstof), de Kia e-Niro, e-Soul en XCeed (PHEV), een Mercedes EQC en E-klasse (hybride), een elektrische Smart, een Jaguar I-Pace, een Carver en een Range Rover Sport (hybride) gereed voor een korte rijimpressie.
Om half elf start een gevarieerd lezingenprogramma met een keur aan sprekers die hun visie geven op het gebied van (groen) autorijden, mobiliteit en mobiliteitsdiensten, zoals Frits van Bruggen (hoofddirecteur ANWB), Ewald Breunesse (Shell Manager Energie Transities)en Raymond Gense (Director Public Affairs & Future Technology Pon Holdings).
Programma
U hoort aan de hand van cases hoe organisaties in de zorg omgaan met mobiliteit, partijen als Felyx en Birò nemen u mee in de wereld van urban mobility, en tijdens paralellelsessies wordt u bijgepraat over de laatste ontwikkelingen door diverse ervaringsdeskundigen.
Info
- Datum
zaterdag 5 oktober - Tijd
10.00 – 17.00 uur (10.30 uur start het lezingenprogramma) - Plaats
VvAA hoofdkantoor’t Hart in Utrecht - Prijs
€ 24,50 p.p., inclusief lunchpakket. Maximaal drie (betalende) introducés mogelijk
Let op: kaarten zijn alleen verkrijgbaar in de voorverkoop en beperkt beschikbaar, programma onder voorbehoud van eventuele, tussentijdse wijzigingen