DS 3 Crossback E-Tense
Nieuwkomer in het aanbod elektrische auto’s is deze opmerkelijke E-Tense-versie van de DS 3 Crossback.
Tekst: Bart van den Acker | Beeld: DS
Deze DS 3 is een heel andersoortige auto dan zijn gelijknamige, gewilde voorganger. De nieuwe generatie is een stoere vijfdeurs crossover die naast drie benzineversies en een diesel beschikbaar is als volledig elektrische auto: de E-Tense.
De DS 3 is vooral qua vormgeving een bijzondere auto. Die gekke zijruitlijn herinnert nog wel een beetje aan de voorganger, maar hoe langer je kijkt, hoe meer glooiingen en typische details opvallen. Dat gaat in het interieur ver-der. Vooral de middenconsole is een bonte verzameling van veel glanzend zwarte tiptoetsen en chroomkleurige knoppen. Niet alles is even logisch gerangschikt. Bijzonder is dat het instrumentarium achter het stuur heel klein is, kleiner dan de centrale display, maar gelukkig is er een head-up display voor de voorruit.
De DS 3 oogt uiterlijk niet alleen stoer, maar ook fors. Daardoor valt de ruimte in het interieur tegen, want een volwassene van normale lengte zit achterin al snel ‘klem’ met de knieën tegen de voorstoelen. Ook de bagageruimte is met zijn 350 liter inhoud niet echt indrukwekkend.
De E-Tense heeft een 100 kW/136 pk sterke elektromotor met 260 Nm trekkracht. Dat is in normaal gebruik méér dan voldoende. De inhoud van de accu bedraagt bij 100 procent lading 50 kWh.
Het verbruik is best netjes, en ook het rijklare gewicht valt niet tegen
Ik heb de accu steeds opnieuw tot 100 procent geladen en de auto tussendoor bewust op verschillende manieren gebruikt. Het elektriciteitsverbruik varieert globaal van 15 tot 18 kWh/100 km, bij respectievelijk veel lokaal verkeer of vrijwel uitsluitend snelweg, met 100 km/u op de cruisecontrol. Dat verbruik is best netjes, trouwens ook het rijklare gewicht van 1.498 kg valt niet tegen.
Niettemin leert een eenvoudige rekensom dat de actieradius in de praktijk niet verder dan rond de 300 kilometer komt. Ik snap de compromissen die zijn gesloten (zoals gewicht), maar voor een moderne elektrische auto valt die radius echt tegen. Jammer is ook dat de rijmodus ECO na elke start opnieuw moet worden ingesteld. Ik probeer zo het verbruik te matigen, de prestaties zijn ook in deze modus meer dan voldoende, maar wie zo’n auto koopt, vergeet dit na de eerste week vrees ik. Net zo jammer is het dat de cruisecontrol niet adaptief is uitgevoerd. Veiligheids- en andere hulpsystemen, navigatie et cetera zijn dik in orde.
De DS 3 rijdt wel heel prettig. Natuurlijk is de elektrische aandrijving erg stil, maar ook andere geluidsbronnen houden zich op de achtergrond. Daarbij is de DS 3
goed geveerd. Met zo’n vanuit het verre verleden beroemde naam had ik ook niet anders verwacht.
Conclusie: de DS 3 E-Tense in zijn basisversie ‘Business’ is nét onder de 45 mille geprijsd en komt dus geheel in aanmerking voor 8 procent bijtelling. Er zijn competentere vol-elektrische SUV-achtige auto’s te koop voor die prijs. De DS3 kies je vooral op grond van zijn uiterlijk.