DS 3

Sinds kort is DS een automerk. Deze DS 3 is dus méér dan een facelift van de succesvolle Citroën DS 3. Hoe dan ook, het blijft een lekker eigenzinnige auto.

Tekst: Bart van den Acker

Zesennegentig! Zo veel varianten in uitvoeringen en kleuren zijn er te bedenken voor de DS 3 en de DS 3 Cabrio. Die enorme keuze in kleuren past wel bij het karakter van deze auto, dat ik zou typeren als eigenzinnig, opvallend, een beetje brutaal maar tegelijk ook smaakvol. Het is een auto die, naar ik verwacht, vooral vrouwen zal aanspreken, maar laat de heren zich vooral niet tegenhouden door die verwachting.

AA07-2016p080aPrijs vanaf € 17.890,- Bijtelling 21/25 procent

Die naam DS, tja; die vind ik er nogal aan de haren bijgesleept. De Citroën DS wás ooit een iconische auto, maar ik betwijfel of de huidige doelgroep hem kent. Als Citroën al in 2010 verschenen, is er nu dus een eerste flinke facelift. Met een compleet nieuw front, andere achterlichten, een nieuwe motorvariant plus nog wat nieuwe details. De dubbele ‘chevron’, het beeldlogo van Citroën, is weggelaten, omdat DS nu een zelfstandig automerk is.

Ik reed de 3 in de uitvoering Sport Chic. De andere uitvoeringen heten Chic en So Chic. De testauto heeft onder meer heel goed zittende sportstoelen. Die zijn wat volumineus en mede daardoor is de DS 3 achterin wel wat krap. Niet echt een auto dus voor passagiers. Daaronder vallen ook kinderen in kinderstoeltjes.

De bediening van de DS 3 levert geen verrassingen op, al is het gek dat de snelheidsmeter en de cruise control niet precies gelijklopen. Naast de instrumenten zit ook de ‘parfumeur’, met daarin een patroontje dat een aangename geur aan het interieur geeft.

De besturing is mooi precies en dat maakt ‘m tot een sportieve auto

De nieuwe motorvariant is de 96 kW/130 pk sterke versie van de 1,2 liter driecilinder benzinemotor, die ik ook uit andere Citroëns en Peugeots ken. Hij is ruimschoots sterk genoeg om van de DS 3 een tamelijk rappe auto te maken. Eerder reed ik de 81 kW/110 pk-versie en het gros van de kopers zal daaraan ook al genoeg hebben.

Soms voel ik wat aandrijfreacties in het stuur en de hele rijervaring doet denken aan de (duurdere) Mini Cooper. De besturing is overigens mooi precies en dat maakt dat deze DS 3 een heel sportieve auto is om te rijden, hetgeen het tamelijk hard afgestemde onderstel nog eens benadrukt. Niettemin is de driecilinder op snelheid mooi stil en bij lagere snelheden knort hij er gezellig op los. Met die sterke motor reed ik een heel nette 1 op 17. Ik verwacht dat de minder sterke versies niet of nauwelijks zuiniger zijn.

Conclusie: de DS 3 borduurt vrolijk verder op het succes dat de Citroën DS 3 tot dusver al had. Onder de nieuwe merknaam is het opnieuw een betaalbare, lekker eigenzinnige auto. Iedere koper (m/v) kan een eigen versie maken dankzij vele combinatiemogelijkheden. Al met al een prima auto, zij het met wat beperkt praktische mogelijkheden. 

Delen