Duurzaam initiatief

Naast zijn werk als cardioloog wil Herman Mannaerts met zijn initiatief ChargePark een community bouwen van elektrische rijders die hun laadpalen met elkaar delen.

Tekst: Martijn Reinink

Een groot, openbaar parkeerterrein. Parkeerplekken genoeg maar slechts vier laadpunten voor stekkerauto’s. Alle vier bezet. Voor de elektrische en hybride rijders is het een bekend probleem. “Soms staan er zelfs niet-elektrische auto’s geparkeerd”, zegt Herman Mannaerts (56), cardioloog in Hartkliniek Nederland in Almere. Zelf wordt hij als elektrische rijder regelmatig geconfronteerd met de beperkte laadmogelijkheden in de openbare ruimte. “Het aantal laadpalen blijft ver achter bij het aantal elektrische en hybride auto’s in Nederland. Mensen worden op deze manier bepaald niet gestimuleerd om elektrisch te gaan rijden.”

Gegarandeerd een plek

Met ChargePark speelt Mannaerts in op het laadpalentekort. De cardioloog vergelijkt zijn idee met Airbnb. “Het uiteindelijke doel is in een app alle bij ChargePark aangesloten particuliere en zakelijke/MKB-laadpalen op te nemen. Deze zijn voorzien van zonne-energie of groene stroom en kunnen worden geleaset of gekocht. Gebruikers zien in de app wanneer welke laadpaal beschikbaar is en kunnen van tevoren reserveren. Zo hebben ze gegarandeerd een laad- én parkeerplek voor een gereserveerde tijd, vlak bij hun bestemming. Voor reserveren, laden en parkeren betaalt de elektrische rijder een tarief dat concurreert met het gemeentelijke parkeertarief.”

Mannaerts spreekt van een win-win-winsituatie. “Want de helft van het tarief gaat naar de laadpaaleigenaar, die verdient dus aan zijn laadpaal op momenten dat hij die zelf niet gebruikt”.

Als belangrijkste winst noemt Mannaerts die voor de individuele en de volksgezondheid. “Als cardioloog ben ik daarop gefocust. Fijnstof is het nieuwe roken, een erkende risicofactor voor hart- en vaatziekten, maar ook voor longkanker en COPD. De uitstoot van het gemotoriseerde verkeer leidt tot veel vroegtijdige sterfgevallen en ziekenhuisopnames en -kosten. Met Art Vreugdenhil (vriend, klankbord en internist/hematoloog, red.) schrijf ik artikelen over de gezondheidseffecten die optreden wanneer het fossiele wagenpark in Nederland volledig zou worden vervangen door elektrische auto’s. En met ChargePark willen we het elektrisch rijden een stimulans geven.”

Fijnstof is het nieuwe roken, een erkende risicofactor voor hart- en vaatziekten

Mannaerts bedacht zijn plan in 2012, nadat hij een lezing over elektrisch rijden had bijgewoond waarin het laadpalentekort ter sprake kwam. “Maar wie was ik, cardioloog, om iets van elektrisch rijden te vinden? Ik had geen credibility op dit terrein en dus heb ik een partner gezocht die wel die geloofwaardigheid bezit.” Mannaerts vond die in de persoon van Robert Jan Brouwer, eigenaar van een laadpalenbedrijf. “Samen hebben we een eerste businessplan geschreven. Dat was in het voorjaar van 2014 klaar.”

Daar een passende financiering bij vinden, bleek lastig en kostte veel tijd. “Maar nu lijkt het te gaan lukken met een intermediair en een groene investeerder, die voor ons de acquisitie gaat doen. We willen groeien als een lean startup, eerst via de zakelijke markt en daarna willen we de particuliere markt veroveren.”

Vallen en opstaan

Inmiddels is Mannaerts al vier jaar bezig met ChargePark en tot dusver heeft het hem geen cent opgeleverd. “Het probleem is nog steeds actueel en ik ben nog altijd overtuigd van het concept”, zegt de cardioloog. “Het zou mooi zijn om hier een succesvol en winstgevend bedrijf van te maken, maar de immateriële winst vind ik zeker zo belangrijk. En ik houd van het creatieve proces: van een pril idee dat met vallen en opstaan tot realisatie komt.” Mocht ChargePark net zo succesvol worden als voorbeeld Airbnb, stopt Mannaerts dan als arts? “Nee, ik ben de bedenker en aandeelhouder, maar verder sta ik aan de zijlijn. Cardiologie is het mooiste vak wat er is, dat blijf ik uitoefenen, maar het is niet het enige in mijn leven.”

chargepark.nl

Delen