Klink verwacht status quo zorg
Een eventueel kabinet met PvdA en VVD leidt waarschijnlijk niet tot grote veranderingen in de (curatieve) zorg. Dat stelde Ab Klink, voormalig minister van VWS, zaterdag 15 september in de Jaarbeurs in Utrecht, waar 1200 apothekers en apothekersassistenten waren op het jubileumcongres van Mosadex.
“De uitkomst van de verkiezingen is voor de zorg nog niet zo slecht. De programma’s van de VVD en de PvdA verschillen namelijk zo veel van elkaar over hoe ze de kosten en kwaliteit van zorg willen aanpakken dat ik verwacht dat er in de curatieve zorg uiteindelijk weinig gaat veranderen”, zei Klink. “Het is koffiedikkijken, maar ik schat in dat er juist daardoor veel ruimte komt voor de partijen in de zorgsector om via kwaliteit de kosten aan te pakken. Het is aan de eerste en tweede lijn om met ideeën te komen.”
Klink doelt onder meer op verdere samenwerking tussen ziekenhuizen aan de ene kant en huisartsen en apothekers aan de andere kant. Als die meer de handen ineen slaan zal de kwaliteit van zorg toenemen en zullen de kosten dalen, is zijn verwachting. Specialisten zijn bereid om samen te werken met de eerste lijn, aldus Klink.
Ook Ludwig Castelijns, directeur van de Mosadex Groep voor farmaceutische dienstverlening voorspelt dat er bij een coalitie van VVD en PvdA geen grote veranderingen op komst zijn in de zorg. “Voor apothekers blijft het crisis. De marktwerking heeft ertoe geleid dat zorgverzekeraars de dienst uitmaken. Op de korte termijn zal de kwaliteit van zorg verder onder druk komen te staan. Het gros van de zorgverzekeraars weigert apothekers die aantoonbaar de kwaliteit van zorg verbeteren daarvoor te belonen.”
Klink, tegenwoordig strategisch zorgadviseur bij bureau Booz & Company, erkent dat zorgverzekeraars aan zet zijn om initiatieven uit de sector nu eens te belonen. “Op dit moment zijn zorgverzekeraars echter vaak afwachtend om te investeren in de kwaliteit van zorg, ook al zijn er goede initiatieven.” Daarnaast wijst Klink erop dat het voor verzekeraars vaak lastig is: “Investeer je in de eerste lijn, dan komen de revenuen vaak in de tweede lijn tot stand doordat het aantal verwijzingen afneemt. Maar als het aantal behandelingen dan toch niet afneemt, betaalt de verzekeraar vaak extra. Wel de investeringen, niet de revenuen. Daarom is een integrale zorginkoop nodig, maar eenvoudig is dat niet. Ik adviseer apothekers dan ook om de samenwerking met verzekeraars en ziekenhuizen op te zoeken. Soms kan het geen kwaad om druk uit te oefenen via de politiek. Krijg je als beroepsgroep weinig voor elkaar bij sommige zorgverzekeraars, zoek dan de politiek op. Die hebben wel oren naar projecten die aantoonbaar resultaat in termen van kwaliteit en kosten opleveren. De politiek zal dan de zorgverzekeraars wijzen op de mogelijkheden die er liggen.”
1 reactie
Fraai kluitje in het riet van A Klink aan de verzamelde apothekers van Mosadex.
Wat heeft Anne Mulder, VVD, nu net gezegd op een ander symposium? “de politiek heeft geen bevoegdheid om in te grijpen in het beleid van de verzekeraars’. Die bevoegdheid is immers per 2006 uit handen gegeven. Sinds 2006 is het zorgstelsel privaat uitgevoerd door private verzekeraars met slechts publieke randvoorwaarden die nog wel worden gesteld door de politiek, in samenspraak met dezelfde verzekeraars; het budget wordt door de politiek vastgesteld en aan de hand van het budget wordt de maximale nominale premie berekend, de theoretische rekenpremie.
Begroting VWS verschijnt morgen en dan kunnen die apothekers zien wat hen te wachten staat in 2013.
En A Klink heeft wel heel makkelijk praten over 1 budget voor 1ste en 2de lijn; in de regio Eindhoven hebben de gezamenlijke verzekeraars een project opgestart met een stimulus voor de huisartsen. Die krijgen 30 miljoen euro extra op de giro gestort als zij gelijktijdig het budget voor de ziekenhuizen met meer dan 30 miljoen kunnen verlagen; ‘betere zorg voor een lagere prijs en naar kwaliteit kijken we niet”.
Wekt het verbazing om te vernemen van Guus Schrijvers dat de ziekenhuizen en Orde in de regio Eindhoven geen partij zijn in dit project en dat naar verwachting van allen het hele project in het water zal vallen? Ziekenhuizen en Orde willen geen 30 miljoen euro inleveren! Raar he?
Alle zorgaanbieders in dit land zijn private ondernemingen met een begroting, winst en verliesrekening. Dat zijn de verzekeraars en politici vergeten. Weerstand tegen wanbeleid van verzekeraars groeit met de dag. Enige remedie die werkelijk zoden aan de dijk zet is inroepen van de terugval optie van de architect van het systeemmodel Zorgstelsel 2006; roep Hans Hoogervorst terug naar de Tweede Kamer voor tekst en uitleg.
Inroepen laat 12 miljard euro aan opgepotte ziekenfondspremies terugvloeien in de staatskas. Daarmee kan enerzijds een deel van het begrotingstekort worden afgelost en anderzijds de fusie van 1ste en 2de lijn worden bekostigd: de benadeelde private ondernemingen dienen immers financieel te worden gecompenseerd! Zo gaan we in een beschaafd land immers met elkaar om.
Wanneer zal A Klink een dergelijk advies geven?
Per 2016 verloopt de door de EU commissie gestelde termijn van 10 jaar; tot dat jaar worden de 10 miljard euro ziekenfondspremies gezien als Staatssteun. Na 2016 vervallen de 10 miljard euro aan de private verzekeraars en dienen die te worden afgekocht indien de Overheid/politiek alsnog terug wil naar de terugvaloptie van VVD’er Hans Hoogervorst.
We wachten ook op W Bos. PvdA. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Of hebben beide adviseurs een economische prikkel om het systeemmodel zorgstelsel 2006 in het leven te houden?
ANH Jansen
17 september 2012 / 18:34