Lexus IS300
Het is voor een autofabrikant een uitdaging om de verworven waarden van het merk overeind te houden en ook mee te gaan met actuele ontwikkelingen. Niet zelden zijn die twee in tegenspraak. Het is Lexus ook met de nieuwe IS300h weer gelukt.
Tekst: Bart van den Acker
De ‘h’ in de typeaanduiding geeft aan dat nu ook de IS-serie is uitgevoerd als hybride. De dieselmotor die in de vorige IS-serie werd geleverd, is komen te vervallen. Het resultaat is dat nu álle Lexusmodellen, in álle uitvoeringen, zijn voorzien van hybride-aandrijving, met een benzinemotor plus elektromotor. Dat is een principiële en unieke keuze; Lexus is het enige automerk dat al zijn modellen uitsluitend nog als hybride aanbiedt.
Prijs vanaf € 36.990,- VvAA Lease vanaf € 641,83 Bijtelling 20%
Eenmaal op weg met de IS300h kan ik die keuze goed begrijpen, want het werkt fantastisch. Toyota c.q. Lexus heeft meer ervaring met hybrides dan enig ander merk. Het samenspel tussen die twee krachtbronnen is prachtig om te volgen. Het is ingewikkelde techniek, maar alles gaat automatisch en juist dit gebruiksgemak is een van de sterk(st)e punten, net zoals het lage geluidsniveau, ongeacht of de benzinemotor nu wel of niet aan het werk is.
Nóg een sterke eigenschap die ik in de testperiode enorm heb gewaardeerd, is het prachtige veercomfort. Ondanks de grote lichtmetalen wielen en zeer platte banden verwerkt deze IS oneffenheden voortreffelijk, zelfs als ik kies voor de meest sportieve afstemming van de auto. Dat is een groot verschil met de (erg stugge) vorige generatie. De besturing is het lekkerst in die sportieve afstemming; in de stad kies ik voor ‘eco’ om extra zuinig te rijden. Ruimte en zitcomfort zijn eveneens heel goed.
Oké, enkele aanmerkingen heb ik ook. Het is raar dat de gekozen afstemming niet is ‘onthouden’ als ik de auto weer opnieuw ga gebruiken. Verder had de afwerking hier en daar mooier gekund. De middenconsole is van te goedkoop zwart plastic en de bekledingsmaterialen, die verschillend van structuur zijn maar wel naast elkaar liggen, kan ik ook niet waarderen. Daarnaast vind ik het interieur erg druk, met veel knoppen en schakelaars en onzinnige mogelijkheden, zoals een veranderbare indeling van de instrumenten. Het wordt er allemaal niet duidelijker op.
Eén aspect geeft voor deze Lexus de doorslag. De CO2-uitstoot verschilt iets per uitvoering (vanaf 99 g/km), maar is zó laag dat elke IS300h in elk geval de komende jaren goed is voor 20 procent bijtelling voor zakelijke gebruikers. Dat is niet alleen maar theorie, want het praktijkverbruik tussen 1 op 14 en 15 is voor een auto in deze klasse heel keurig. Met dank aan die unieke hybridetechniek.
Conclusie: Lexus is geen allemansvriend en zal dat ook niet worden. Een zekere exclusiviteit past ook bij het merk, maar voor deze IS is erg veel te zeggen. Dat geldt vooral voor zakelijke rijders die letten op hun bijtelling, maar toch een scherpgelijnde en uiterst comfortabele sedan wensen.