Mazda 3

De ontwikkeling van de verbrandingsmotor is nog lang niet ten einde, volgens Mazda. De unieke ‘SkyActiv-X’-motor debuteert in de Mazda 3.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Mazda

Voor het eerst is Mazda erin geslaagd basistechnieken van een diesel- en een benzinemotor samen te voegen. Dit totaal nieuwe motorconcept – dat luistert naar de Starwars-achtige naam ‘SkyActiv-X’ –verbruikt benzine. Bij geringe belasting is sprake van een heel ‘arm’ brandstof/lucht-mengsel dat net als in een diesel verbrandt door de hoge druk in de motor. Pas als er prestaties worden gevraagd en tijdens een koude start, verbrandt het mengsel op de conventionele manier door ontsteking met een bougie.

Prijs vanaf € 27.660,- Bijtelling 22 procent

Het resultaat is enerzijds een zeer laag verbruik zoals een diesel dat kent; anderzijds een schone verbranding zoals bekend van moderne benzinemotoren. Een compliment richting Mazda is terecht, want zij hebben de motor in productie terwijl andere fabrikanten van naam hiermee jaren experimenteerden zonder resultaat. 

Ondanks alle aandacht voor elektrisch rijden, is ook de verbrandingsmotor nog steeds niet uitgerijpt. Overigens combineert Mazda deze motor ook met een elektromotor die als ‘mild hybrid’ alleen ondersteunt bij wegrijden en accelereren. De techniek is machtig interessant, maar gezien deze achtergrond valt het verbruik me wel wat tegen. In de testperiode reed ik rond 1 op 15 (de boordcomputer is te optimistisch), wat op zich keurig is, maar niet spectaculair en bijvoorbeeld veel minder zuinig dan wat concurrent Toyota met een full hybrid bereikt. 

Ideaal voor wie lang óf klein is

De Mazda 3 heeft een wat eigenzinnig design, vooral de achterzijde vraagt gewenning. Die wat bolle achterzijde heeft direct praktische gevolgen. Zo voelen achterpassagiers zich misschien erg ‘opgesloten’ en het uitzicht (schuin) naar achteren kan beter. De dode-hoek-sensoren zijn nuttig. 

Wie voorin zit, treft het aanzienlijk beter. De 3 heeft bijzonder fijne voorstoelen, met een heel groot verstelbereik, ideaal voor lange of juist kleine mensen. De stuurkolom is eveneens goed te verstellen. Het instrumentarium is erg fraai, gedeeltelijk digitaal, de rest van het dashboard is vooral erg mooi afgewerkt. Handig: bij de brandstofvoorraad staat de gecalculeerde resterende actieradius. De bediening stelt me nergens voor vraagtekens, al is het even wennen dat de opgave van een bestemming in het navigatiesysteem kan beginnen met de straatnaam. De adaptieve cruisecontrol reageert soms wat traag als de ruimte voor de auto ineens vrijkomt. De SkyActiv-X is opvallend stil, wat in de testauto mede wordt veroorzaakt door de erg prettig schakelende zestraps-automaat. Het is alleen gek dat die automaat terugschakelt als ik dat niet verwacht. De 3 stuurt erg prettig, de vering is stevig maar niet te hard.

Conclusie: technisch is het razendknap wat Mazda heeft gedaan met de SkyActiv-X-motor. Verder is de 3 een erg goede en onderscheidende auto met een hoog kwaliteitsniveau. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*