Mijn auto – Tesla Model S 100D
Hij bezit onder meer een Kever Cabrio uit 1972 en een Datsun 240Z uit 1973, klassiekers om lekker aan te sleutelen en – in het geval van de Kever – op mooie dagen mee te toeren. “Heerlijk met het kapje open.”
Tekst: Monique Bowman | Beeld: De Beeldredaktie/Marcel. J.de Jong
Maar zodra interventie-radioloog Pieter Hooijboer (62) over zijn meest recente aanwinst vertelt, een Tesla Model S 100D, wordt duidelijk dat deze een éxtra bijzonder plekje inneemt in zijn autohart. “Dit is al mijn tweede Model S, want de eerste beviel zó goed. Het is niet alleen een geweldig mooie auto, hij is ook ongelooflijk innovatief, met steeds weer automatische software-updates.”
Even koffiedrinken terwijl de auto ondertussen oplaadt
Van range anxiety heeft Hooijboer geen last. “Want Tesla’s netwerk van superchargers is echt heel goed georganiseerd.” Sinds hij de Model S rijdt, rijdt hij juist reláxter, is zijn ervaring. Niet alleen dankzij de Autopilot-functie (niet te verwarren met de – nog niet functionele – Full Autopilot), maar ook vanwege de pauzes die hij nu vaker inlast. “Tijdens lange vakantieritten bijvoorbeeld stop ik netjes om de 2,5 uur. Even koffiedrinken terwijl de auto ondertussen oplaadt.”
De veelbesproken Ludicrous Mode is niet aan hem besteed, maar de radioloog heeft wél een andere wens op zijn lijstje. “Omdat ik groen wil rijden, heb ik bij de aankoop van mijn eerste Model S in 2013 al eenendertig zonnepanelen laten installeren. Nu zit ik te denken aan een Tesla Powerwall erbij, dat zou qua duurzaamheid helemaal een mooie aanvulling zijn.”