Mitsubishi Outlander PHEV

De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV is niet langer een ‘bijtellingskanon’ maar vooral een superslimme SUV voor wie duurzamer de weg op wil.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Mithubishi

 

Het uiterlijk van de Mitsubishi Outlander PHEV maakt duidelijk dat dit ‘een nieuwe’ is. Maar het echt grote nieuws is een andere benzinemotor (2,4 liter, 99 kW/135 pk), specifiek ontwikkeld voor gebruik in een plug-in hybride. Plus een grotere batterij (13,8 kWh), waardoor de twee elektromotoren (eentje op de voorwielen, eentje achter) een grotere actieradius bieden. Volgens de nieuwe WLTP-meetmethode is dat 43,2 kilometer; ik kwam bij koud weer tot ongeveer 40 kilometer en dat kwam vrijwel exact overeen met wat de boordcomputer aangaf.Prijs vanaf € 35.990,- Bijtelling 22 procent

Wie bewust ‘PHEV’ rijdt, bedenkt steeds wélke aandrijfvorm op wélke rit het slimste is. En handelt daarnaar. Dus: aan de laadpaal wanneer het kan en de ‘elektrische knop’ (EV) indrukken bij korte ritten en in stadsverkeer en files. De benzinemotor draait het gunstigst op de autosnelweg op de cruise control. Eventueel kan de batterij zo, rijdend, ook weer bijladen. In de PHEV rijden dwingt tot nadenken en het wordt al snel een sport om slim met energie om te gaan en te proberen extreem zuinig te rijden. Hoe zuinig? Tja, dat hangt dus helemaal af van de actuele omstandigheden en de alertheid van de bestuurder. Alles tussen pakweg 1 op 12 en 1 op 100 is mogelijk. Ik reed op één tank 1 op 15, maar ook 1 op 21; beide keren betrof het vooral langere snelwegritten.

Ook na de facelift is de Outlander nog steeds een forse en ruime SUV, met als sterk extra puntje het feit dat hij 1.500 kilogram mag trekken. Typisch Mitsubishi: hij maakt in alles een degelijke indruk. Het is wel typisch dat de voorstoelen in de riante interieurruimte niet ver genoeg naar achteren kunnen voor bestuurders met een wat groter postuur. Zit- en veercomfort zijn verder dik in orde. Het geluidsniveau is bijzonder laag, je moet goed opletten om te horen of de benzinemotor ‘loopt’. De besturing voelt wat doods aan door de elektrische bekrachtiging, maar ach, het is geen sportwagen. Ik vind het wel onhandig dat de bedieningstoetsen voor de keuze in aandrijving ver buiten het gezichtsveld tussen de stoelen zitten en de druktoets voor de boordcomputer, eveneens onzichtbaar, achter het stuur zit.

Hij dwingt tot nadenken

De Outlander gaat als model intussen ruim zes jaar mee. Ondanks de facelift is ’m dat wel aan te zien, maar op zich is dat niet erg. Ik vind wel dat in de uitrusting adaptieve cruise control standaard had moeten zijn; een goed ‘fabrieks’-navigatiesysteem is er zelfs helemaal niet. Zit ik toch weer met mijn telefoon in de hand te navigeren. En dat mag niet!

Conclusie: de Outlander PHEV blijft een heel sterk concept. Ideaal voor wie een grote SUV nodig heeft en toch serieus zuinig wil rijden. Een laadpaal in de buurt is wel prettig, maar als die niet beschikbaar is, kan deze Mitsubishi toch gewoon rijden.

Delen