Opel Grandland X

Steeds meer consumenten willen een SUV in de grotere middenklasse. Dus bieden steeds meer merken deze auto’s aan, zoals Opel de Grandland X.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Opel

 

De Opel Grandland Xis nauw verwant aan de Peugeots 3008/5008, die een jaartje geleden verschenen. De samenwerkende merken hebben de technische ontwikkeling gezamenlijk uitgevoerd. Uiterlijk bestaat er geen overeenkomst; de Grandland X is een mooie, bijna sierlijke SUV met een nadrukkelijke Opel-identiteit.

Prijs vanaf € 30.799,- Bijtelling 22 procent

De Grandland is er uitsluitend als vijfpersoons. Voor vijf volwassenen is het interieur heerlijk ruim. Ook met het (optionele) panoramadak is er achterin genoeg hoofdruimte. De bagageruimte zit met een inhoud van 514 liter in de middenmoot van deze klasse. Opvallend zijn de fijne en veelzijdig verstelbare voorstoelen.

Het multimedia-systeem is afkomstig van de Franse tak. Het werkt prima, maar is (nog) niet geschikt voor OnStar, Opels vrijwel unieke systeem voor individuele assistentie. Het instrumentarium is overzichtelijk, pluspuntje is de boordcomputer die een aantal functies tegelijk kan weergeven. De bediening van de cruise control is wat onlogisch, door een onjuiste vertaling van de tekst op het dashboard.

Tot mijn verbazing biedt Opel de Grandland X aan met slechts één benzinemotor. Er zijn wel twee diesels. Die benzinemotor, een overbekende 1,2 liter driecilinder van Franse origine met 96 kW/130 pk, is beschikbaar met een zesversnellingsbak of een zestraps automaat (=testauto). Ik vind die motor vooral met die wat traag reagerende automaat op het randje van ondermaats. Met alleen de bestuurder aan boord gaat het wel, maar met meer mensen én bagage schiet hij echt tekort. De driecilinder is op kruissnelheid aardig stil, maar in stadsverkeer is regelmatig een driecilinderbrom te horen. Die motor moet er gevoelsmatig best hard voor werken in de 1273 kg wegende testauto en dat wordt onderschreven door een gemiddeld praktijkverbruik rond 1 op 13.

De motor is op het randje van ondermaats

Als consument wil ik in deze klasse tenminste keuze hebben en het is extra wrang dat Peugeot ook een 1,6 liter viercilinder heeft, waarmee ik vorig jaar in een 3008 met automaat, zomaar 1 op 14 reed. Dat is gewoon de betere combinatie.

Belangrijk voor caravanbezitters: de Grandland X kan een aanhanger van (slechts) maximaal 1.300 kilogram trekken, de automaat van maximaal 1.100 kilogram.

De moderne techniek kijkt ook ‘om de auto heen’. Prima voor dode hoeken en zo, maar de waarschuwing ‘auto dichtbij’ in verband met een voorligger is onzin: dat zie ik zelf wel. Wat ik wél mis: een achteruitrijcamera en adaptieve cruise control (alleen als optie op de diesel/automaat).

Conclusie: het is goed dat Opel het aanbod verrijkt in de klasse van de middenklasse SUV’s. Het uiterlijk zal een grote rol spelen bij de keuze voor deze Opel, evenals het zit- en rijcomfort. De beschikbaarheid van slechts één, erg lichte benzinemotor is een serieus nadeel.