Personal carshopper

René Haafkes was autodealer tot de lol eraf ging. Hij wijst nu zelfstandig en onafhankelijk de weg in autoland. Volgens hem wordt dit de toekomst, wat tevens het einde zou betekenen van de showroom.

Tekst: Remko Meddeler | Beeld: De Beeldredaktie/Vincent Jannink

 

“Auto is emotie. Maar op de traditionele weg van fabrikant via importeur en dealer naar klant is daar nauwelijks ruimte voor. Die route is productgericht en draait vooral op koele cijfers. Ik was jarenlang dealer van een prachtig merk, maar kreeg steeds meer moeite met de eisen die ‘van hogerhand’ werden gesteld aan inrichting, prijsstelling, omzet en bedrijfsomvang. Langzamerhand veranderde ik van autoverkoper in organisatiemanager.

Natuurlijk is naast emotie het kostenplaatje van belang, maar dat is zo veel interessanter te maken als je zelfstandig en merkonafhankelijk naar de best passende oplossing kunt zoeken. Dat is wat het autobedrijf van de toekomst doet. Eerst goed luisteren naar wat de klant vraagt en dan pas kijken wat het meest optimale antwoord is. Misschien kan een schildersbedrijf waar iedereen al jaren in dure Transporters rijdt, prima uit de voeten met hier en daar een spotgoed-kope Up. Maar ik help net zo lief een pas gestarte thuiskapster die twijfelt tussen een nieuwe Kia Cee’d of een jonge Peugeot 208. Juist vrouwen vinden het prettig dat ik hun emotionele behoefte opspoor en hier een rationele verklaring voor geef. Dat is trouwens altijd al zo geweest. Mannen die beweren dat ze bij de aankoop van een auto hun vrouw alleen meenemen om de kleur te bepalen… ha, wat een onzin!”

Lees verder (pdf).

Delen