Saab & de dokter

Saab is helaas niet meer. Het excentrieke, tot de verbeelding sprekende Zweedse merk onderhield jarenlang warme banden met de medische wereld. Oude advertenties zijn daar nog stille getuigen van.

Op 10 juni 1947 toont de militaire vliegtuigfabrikant Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) in het Zweedse Trollhättan zijn eerste auto aan de internationale pers. Hoewel de Saab 92 in niets lijkt op bestaande auto’s, zijn de reacties meteen positief. Verantwoordelijk voor de gestroomlijnde tweetakt is een team van zeven vliegtuig-ingenieurs. Saillant detail: slechts twee ervan hebben een rijbewijs. In 1954 maakt ons land voor het eerst kennis met Saab. Drie jaar later sluiten de Zweden een import- en verkoopovereenkomst met de in 1881 opgerichte Amsterdamse Rijtuig Maatschappij (A.R.M.).

Knipoog
In de decennia die volgen, ontwikkelt Saab zich vooral in Nederland als een excentriek Zweeds merk dat met name medici, docenten, architecten en reclamemakers lijkt aan te spreken; een doelgroep van hoogopgeleide, vaak individualistische mannen en vrouwen op wie de als veilig bekendstaande, bijzonder vormgegeven modellen een grote aantrekkingskracht uitoefenen. Als Saabrijders elkaar passeren, wordt vaak even discreet de hand naar elkaar opgestoken. Het zijn de beginjaren van Saab; een periode waarin aan een eigenzinnig netwerk wordt gebouwd van niet altijd even commercieel ingestelde dealers.

Lees verder (pdf).