Seat Ateca

Vrijwel geen automerk kan nog zonder een SUV, want een derde van alle nieuw verkochte auto’s valt in die categorie. De Ateca is Seats eerste SUV.

Tekst: Bart van den Acker

Onderhuids vertoont de Ateca overeenkomsten met diverse modellen uit de Volkswagen- stal, vooral met de Tiguan. De Ateca is echter nét even compacter, ruim 100 kg lichter en ook iets lager geprijsd.

011769-03Prijs Vanaf € 25.900,- | Bijtelling 22 procent

Het knappe is dat de Ateca bij de eerste aanblik echt een Seat is, met duidelijke overeenkomsten met andere actuele modellen. Los daarvan oogst hij ook bewondering, dankzij zijn strakke lijnen, gebrek aan opsmuk en daardoor tijdloos design. Dat laatste is altijd goed voor de restwaarde.

Aan interieurruimte geen gebrek in de Ateca. De bestuurdersstoel vind ik wat vlak en zacht. De achterbank is niet verschuifbaar en biedt volop ruimte aan twee volwassenen. De bagageruimte vestigt met een inhoud van 510 liter geen wereldrecord, maar klein is anders.

De uitvoering van het bagagecompartiment is wel vrij eenvoudig; de achterbankleuning kan worden omgeklapt, maar een vlakke laadvloer is niet mogelijk. Het dashboard sluit qua design aan bij het uiterlijk. Strak, netjes, weinig opsmuk en, op de verstopte bediening van de cruise control na, ergonomisch goed doordacht. Een complimentje voor de handige bediening van het (optionele) navigatiesysteem.

Bij de eerste aanblik echt een Seat

Belangrijk voor een SUV: de Ateca mag 1800 kg trekken (met automaat 1600). Persoonlijk vind ik de afstemming van het onderstel – zoals in veel auto’s – te hard en juist in een gezinsauto hoort dat niet. Zelfs sommige wegmarkeringen zijn voelbaar. De adaptieve cruise control bewees zich weer eens in een zeer drukke avondspits met slecht zicht: in de file is zo-iets echt een zegen. Maar
verdwijnt de voorligger plotseling uit beeld, dan aarzelt die voorziening net iets te lang, wat irritatie van achterliggers kan oproepen.

De Ateca is geen bijster opwindende auto om mee te rijden, maar ach, het is natuurlijk wel een gezinsauto. De 1,4 liter TSI-benzinemotor in de testauto is een goede bekende, ook in combinatie met de als altijd heel verfijnd werkende, zeventraps ‘DSG’-automaat. Soepel, sterk genoeg en vooral op de snelweg mooi stil. Deze motor heeft ‘cilinderuitschakeling’, een techniek waarin andere merken zich in het verleden weleens hebben verslikt. Het is opmerkelijk hoe vaak de Ateca in de eco-modus inderdaad aan twee cilinders genoeg heeft. Hoeveel dat scheelt in verbruik, is niet te zeggen, maar alle beetjes helpen. Opvallend is dat ik met de Ateca 1 op 14,2 reed, een dikke kilometer per liter méér dan destijds met de Tiguan met dezelfde motor.

Conclusie: met de Ateca mengt Seat zich in een felle concurrentiestrijd. De auto kan zich volledig meten met het aanbod van andere merken en zal beslist kopers van andere merken lokken. Kortom, dit is een aanwinst voor het aanbod in de SUV-middenklasse.

Delen