Sint Jans meest patiëntvriendelijk
Het Sint Jans Gasthuis in Weert is door het publiek gekozen als het Meest Patiëntvriendelijke Ziekenhuis van Nederland. Patiënten zijn zeer positief over de goede ontvangst van de verpleging en over de zorgvuldige behandeling. De prijs is een initiatief van ZorgkaartNederland.nl, de grootste reviewsite voor de zorg.
De toegekende waarderingen op ZorgkaartNederland.nl zijn bepalend voor de uitslag. Alle ziekenhuizen met meer dan 100 waarderingen op de website maakten kans op de prijs van Meest Patiëntvriendelijke Ziekenhuis van Nederland. Om te komen tot het eindoordeel is gekeken naar aspecten als accommodatie, informatievoorziening en behandeling. Zowel de beoordelingen voor het ziekenhuis zelf als voor de artsen die er werken zijn meegeteld.
Uit het juryrapport: “De artsen in het Sint Jans Gasthuis verstaan hun vak en doen het uiterste om de juiste oplossing te vinden. Daardoor hebben patiënten echt het idee dat ze in goede handen zijn. Het verplegend personeel stelt mensen op hun gemak en zorgt ervoor dat zij niet worden behandeld als nummer.”
Vorig jaar was het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam winnaar van de prijs. De top-10 van dit jaar is:
- Sint Jans Gasthuis Weert
- Máxima Medisch Centrum
- Refaja Ziekenhuis
- Deventer Ziekenhuis
- Saxenburgh Groep, Röpcke-Zweers Ziekenhuis
- Havenziekenhuis en Instituut voor Tropische Ziekten
- Leids Universitair Medisch Centrum
- Ikazia Ziekenhuis
- Rijnstate Arnhem
- Rijnland Ziekenhuis
De prijs is volgens patientenfederatie NPCF een belangrijke impuls voor ziekenhuizen om nog meer aandacht te schenken aan patiëntvriendelijkheid en meer ruimte te bieden voor het oordeel van patiënten. Wilna Wind, algemeen directeur van de NPCF, stelt dat mensen op zoek gaan naar informatie en dat er grote behoefte is aan openheid en duidelijke informatie in de zorg. Daar zou volgens haar nog steeds niet echt sprake van zijn, er zou nog altijd geen kwaliteitsinformatie voor patiënten zijn. Volgens Wind weten dokters van elkaar precies door wie ze geholpen willen worden, maar hebben patiënten die informatie niet. De NPCF directeur stelt dat je als patiënt toegang moet hebben tot voldoende informatie om de dokter te vinden die het beste bij je past: “ZorgkaartNederland helpt daarbij, maar er moet nog veel meer gebeuren. Openheid over kwaliteit en kosten is hard nodig.”
De prijs is door Wind inmiddels overhandigd tijdens het DigitaleZorgEvent. Het is de tweede keer dat een dergelijke prijs in Nederland wordt uitgereikt. Ook dit jaar was het volgens Wilna Wind weer een nek-aan-nek race. “Daarmee kunnen we alle ziekenhuizen complimenteren voor hun inzet om patiëntvriendelijk te zijn, en daar zijn we heel tevreden mee.”