Skoda Kodiaq

Wie had gedacht dat Skoda nog eens een fraaie SUV zou maken? Toch is dat wat het merk heeft gedaan met de Kodiaq.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Skoda

 

Het Tsjechische merk Skoda is onder de hoede van Volkswagen ‘van heel ver gekomen’. Het leveringsprogramma is steeds breder geworden en met de Kodiaq brengt het merk voor het eerst een SUV of MPV in de hogere middenklasse. Daarmee is dit ‘vanuit het niets’ een alternatief voor veel bekende ruimte-auto’s.

Prijs vanaf € 28.990 Bijtelling 22 procent

Ik reed de Kodiaq als zevenpersoons (optie). De interieurruimte is indrukwekkend. De tweede zitrij is ook voor volwassenen bijzonder ruim. De derde zitrij is voor opgroeiende kinderen ruim genoeg. Eventueel kan de middelste zitrij naar voren worden geschoven. Het halve jeugdhockeyteam naar een uitwedstrijd brengen? Geen probleem, maar met zeven stoelen in positie blijft er niet veel bagageruimte over. De vijfzitsversies hebben wel veel bagageruimte (650 liter).

Achter het stuur is de zitpositie vrij hoog, maar dat past bij zo’n auto. De rugleuning is wel wat vlak. Het dashboard oogt degelijk en netjes, maar niet bijzonder. Ergonomisch klopt het allemaal, er is alleen wel sprake van veel matzwart kunststof. Opmerkelijk is dat op het instrumentarium een controlelampje voor de verlichting ontbreekt.

Skoda biedt keuze uit enkele benzine- en dieselmotoren, met voor- of vierwielaandrijving. Ik reed een 1,4 TSI (110 kW) met de zestraps DSG-automaat. Exact dezelfde aandrijflijn kwam
ik tegen in de Volkswagen Tiguan, een grote concurrent in eigen huis. De motor is stil en soepel, de DSG6 even verfijnd als altijd. Ik reed gemiddeld 1 op 13,3; netjes voor een auto van dit formaat en gewicht (1446 kilo). Dit verbruik komt – niet toevallig – overeen met dat van de Tiguan. Wie van plan is een aanhangwagen te trekken, doet er goed aan de verschillende versies te vergelijken, want het toegestane aanhangwagengewicht varieert van 1600 tot 2300 kilo.

er is wel wat veel matzwart kunststof

Het onderstel is vrij stevig afgestemd, kleine oneffenheden komen soms wat hard door. Ik reed ’m ook met wat lading achterin en vond dan de besturing tamelijk licht worden. De adaptieve cruise control en de afstandsradar (beide optie) reageren soms traag of werken niet helemaal correct. Regelmatig ging de afstandsradar in standje paniek, vanwege de afstand tot een voorligger die er helemaal niet was.

Skoda is bij uitstek het merk van de praktische snufjes. De ijskrabber in de tankklep kende ik al, hier vind ik ook een paraplu in het voorportier. Bij het openen van een portier verschijnt automatisch een plastic stripje dat beschadiging van de lak voorkomt als het portier iets te enthousiast wordt opengedaan. Ook fijn voor de buurman.

Conclusie: of het nu een SUV of een MPV is, Skoda doet met de Kodiaq een sterk aanbod. Hij is heerlijk ruim, rijdt over het algemeen comfortabel en het verbruik (1.4 TSI/DSG) valt alleszins mee.

Delen