Twitter voor professionals

Twitter als thermometer van de maatschappij. Ook zorgprofessionals kunnen daar hun voordeel mee doen. Zichzelf profileren, hun visie delen, alles kan in honderdveertig tekens. Maar dan wel op een professionele manier. 

Tekst: Andrea Linschoten

 

 

Op Twitter zijn al veel zorgprofessionals vertegenwoordigd, maar zij kunnen het medium nog veel beter gebruiken. Dat stelt Renate Wijma, eigenaar van de TwitterKliniek (@TweetKliniek). Met haar bureau maakt ze zorgprofessionals en instellingen wegwijs in social media. “Twitter is geen kanaal om alleen maar te zenden”, zegt Wijma. “Het is een medium om de dialoog aan te gaan met al je stakeholders. Zorgprofessionals kunnen zich profileren via Twitter, zodat collega’s, leden van het bestuur en patiënten weten wie ze zijn. Maar als expert kunnen ze ook op een laagdrempelige manier moeilijke zaken bespreekbaar maken. Uroloog Michael van Balken bijvoorbeeld, bespreekt via Twitter erectie- en incontinentieproblemen bij prostaatkanker. Daarmee is hij taboedoorbrekend.”

Artsenkoepel KNMG geeft in haar negen aanbevelingen voor social media de tip om geen vrienden met patiënten te worden, maar in de ogen van Wijma valt er juist veel te leren van patiënten. “Twitter is dé thermometer van de maatschappij. Via Twitter weet je wat patiënten bezighoudt. Met die kennis kun je de zorg verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld een aparte pagina op de site van de instelling maken of een Facebook-pagina als je weet dat een bepaald probleem speelt. Als je patiënten niet persoonlijk wilt volgen, weet je door een zoekterm in te vullen toch precies wat er speelt in je doelgroep.

Lees verder (pdf).

07-2014p030-031

 

Delen