Volkswagen Touran

Voor het eerst in twaalf jaar brengt Volkswagen een compleet nieuwe Touran. Deze vijf- of zevenpersoons MPV is met de laatste stand van de techniek weer volledig bij de tijd.

Tekst: Bart van den Acker

 

Ten opzichte van zijn gelijknamige voorganger is de nieuwe Touran aanmerkelijk (13 cm) langer. Dat is een beetje tegen de actuele trends in, maar in een MPV als deze gaat het vooral om ruimte en die is hiermee verder vergroot. De drie stoelen op de tweede zitrij, tussen de opvallend lange achterportieren, bieden ook voor volwassenen veel been- en hoofdruimte. Mits ze normale posturen hebben, is het met drie volwassenen naast elkaar ook goed te doen.

AA01-2016p069aPrijs vanaf € 28.890,- Bijtelling 25 procent

De testauto is voorzien van de twee extra zitplaatsen op de derde zitrij (optie, € 684,-) en zelfs daar kan ik met mijn 175 cm zitten, al zijn die plaatsen meer bedoeld voor opgroeiende kinderen. Zonder die twee achterste zitplaatsen is de bagageruimte kolossaal, met een minimum inhoud van 834 liter. De stoelen op de middelste rij kunnen in een handomdraai ‘plat’, waardoor een keurige vlakke laadvloer ontstaat en als dat nog niet genoeg is, kan ook de rugleuning van de rechtervoorstoel worden omgeklapt. Kom maar op, met die Billy boekenkast!

De zit achter het stuur is aanmerkelijk hoger dan in een normale hatchback, dat volgt uit het hele MPV-concept. Voor wie veel rijdt, is de optionele ‘ErgoActive’ bestuurdersstoel met ingebouwde rugmassage een aanbevolen optie (€ 231,-). Het dashboard is keurig en overzichtelijk, de bediening stelt me nergens voor vraagtekens.

Opde weg is de Touran rustgevend en comfortabel

Op de weg is de Touran heel rustgevend en comfortabel, precies zoals je van zo’n auto verwacht. Wel heb ik het gevoel met een gróte auto op pad te zijn, terwijl dat nog best meevalt. De Touran wordt geleverd met een keuze uit twee benzinemotoren en twee diesels. Ik reed de sterkste benzinemotor (1,4 TSI, 110 kW/150 pk). Met minder dan 1400 kg valt het gewicht me mee, waarschijnlijk is de 1,2 liter TSI voor veel kopers ook krachtig genoeg. Een echte aanrader is de nieuwe gene-ratie van de zeventraps DSG-automaat. Net als de eerdere DSG’s schakelt die vloeiend en zonder de aandrijving te onderbreken. In de Eco-stand is er een soort ‘vrijloop’, waardoor bij het loslaten van het gas de motor direct terugvalt naar stationair toerental.

Deze Touran heeft niet alleen een stop-startsysteem, maar de DSG heeft ook geen ‘kruipneiging’ meer, waardoor het niet meer nodig is bij stilstand het rempedaal vast te houden. Dat werkt fijn en scheelt weer beetjes brandstof, al is nooit precies te zeggen hoeveel. Met gemiddeld 1 op 11,4 is het verbruik acceptabel, maar geen uitschieter.

Conclusie: met de nieuwe Touran, volgens Volkswagen voorzien van
de laatste stand van de techniek, is er weer een zeer ruime, heel competente en prettig rijdende MPV in de grotere middenklasse. De prijsstelling is goed, maar het totaalbedrag schiet omhoog met wat winkelen in de optielijst.