Wordt vervolgd
Een interessant interview met Tom Kliphuis, bestuursvoorzitter van VGZ, in AM Magazine. Kliphuis spreekt zijn verwondering uit over hoe in de zorg zaken eraan toe gaan, bijvoorbeeld hoe weinig ruimte zorgverzekeraars krijgen om zich – zoals het in de Zorgverzekeringswet staat – te manifesteren als de regisseurs van de zorg. Als redenen hiervoor voert hij aan dat het bij professionals direct tot weerstand leidt als zorgverzekeraars het woord ‘kwaliteit’ in de mond nemen, en dat ieder issue tussen een zorgverzekeraar en een zorgaanbieder direct wordt opgeklopt met Kamervragen. Helaas heeft hij daarin gelijk.
Als het gaat om de vraag hoe Kliphuis de zorg in het jaar 2020 voor zich ziet, gaat hij dieper in op het ‘zinnige zorg’-uitgangspunt waarmee VGZ zich profileert. “Het is te makkelijk om te zeggen: geld erbij, opgelost”, zegt hij. “Ik vind dat de uitdaging moet zijn: kunnen we het met minder en tóch beter doen?” In dit kader verwijst hij naar het bekende voorbeeld van Ziekenhuis Bernhoven met zijn bewuste, gefaseerde krimpstrategie. Kliphuis zegt dat die krimpstrategie inmiddels het experiment voorbij is en spreekt de hoop uit dat de ‘zinnige zorg’-agenda brede navolging krijgt en dat ziekenhuizen, artsen en bestuurders “ook echt durven in te zetten op minder”.
Het is wel de bedoeling dat dit gebeurt inderdaad, want in het aanbod van de ziekenhuizen valt nog een forse efficiencyslag te behalen. Maar veel ziekenhuisbestuurders verkeren nog in krimpkramp. En ze weten zich hierin gesteund door hun branchevereniging de Nederlandse Vereniging van ziekenhuizen, die stelt dat de ziekenhuizen hebben meegeholpen om Nederland uit de financiële crisis te halen en dus nu moeten worden beloond met een budgetgroei van 3,5 procent. Is al een vervolginterview gepland om Yvonne van Rooy te confronteren met de opvattingen van Tom Kliphuis?
Noot: Hemelvaartsdag is voor de meeste mensen een vrije dag. De volgende blog verschijnt daarom vrijdag.
4 reacties
Probleem wat ik ervaar is dat kwaliteit zoals gezien door verzekeraar A 180 graden kan staan op kwaliteit door verzekeraar B. Als men dan met 10-15 verzekeraars te maken heeft die allemaal hun eigen ‘kwaliteitscriteria’ hanteren ondermijnt men zelf hun geloofwaardigheid. Zeker wanneer die criteria ook nog eens haaks staan op wat in het vakgebied als kwaliteit wordt gezien. ‘Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren’ luidde 25 jaar terug de leuze, en zo is het.
Alberts
24 mei 2017 / 09:32Dat beeld is al lang gekanteld beste Alberts. De situatie die je bedoelt is kort na de komst van het huidige stelsel ontstaan omdat zorgaanbieders geen transparantie boden over hun kwaliteit en zorgverzekeraars wel de boodschap hadden gekregen op basis van prijs én kwaliteit in te kopen. Ze moesten echter ook concurreren en kregen daarom geen ruimte om met elkaar te overleggen. Vandaar dat ze ieder met verschillende opvattingen over kwaliteit van zorg kwamen. Inmiddels ziet de wereld er heel anders uit. Deels omdat de zorgaanbieders – vaak nog schoorvoetend, maar toch – meer transparantie zijn gaan bieden over hun kwaliteit. Deels ook omdat de Nederlandse Zorgautoriteit meer duidelijkheid heeft geboden over de ruimte om pre-concurrentieel afspraken te maken.
Frank van Wijck
24 mei 2017 / 09:39FvW,
ik ervaar het nog altijd hoor, wat mij betreft is dat niet veel veranderd.
Maar mooi dat je opmerkt dat ieder de wereld anders aanschouwt. Misschien een goed idee om de visie van de patiënt op kwaliteit meer mee te gaan nemen.
Alberts
24 mei 2017 / 13:01Leuk dat je over de visue van de patiënt begint. Ik kom met uit een interview met iemand van een cliëntenraad van een verpleeghuis, over de rol van die raad in werken overeenkomstig de doelstellingen van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. De stem van de cliënt is daarin de kern. Niet alleen voor het verpleeghuis maar ook voor het zorgkantoor en de Inspectie voor de Gezondheidszorg. In andere sectoren van de zorg wordt de cliënt of patiënt ook steeds nadrukkelijker betrokken bij de vormgeving van het beleid, en hetzelfde geldt voor de zorgverzekeraars. Het proces is dus in volle gang.
Frank van Wijck
24 mei 2017 / 13:18