Caravantrends

In Nederland is de caravandichtheid de op één na hoogste in heel Europa, na Zweden. Maar liefst 11 procent van de Nederlanders die op vakantie gaat, doet dat met de caravan. Trends in caravanland worden hier dan ook op de voet gevolgd. Wat kun je als (kersverse) caravankoper anno 2013 verwachten? 

Tekst: Bart van den Acker

Wie zich gaat oriënteren op de aanschaf van een nieuwe caravan, ontdekt al snel dat het aanbod enorm is, met keuze uit enkele tientallen merken. Grofweg zijn er drie prijsklassen. In de goedkoopste klasse zitten de budgetmodellen, die rond de 10.000 euro kosten. Vanwege het aantrekkelijke prijskaartje is het niet verwonderlijk dat ze tamelijk ‘basic’ zijn; een zithoek of keuken hebben ze niet – koken moet in de buitenlucht gebeuren.

De ‘lagere middenklasse’ (van 10.000 tot 20.000 euro) biedt qua voorzieningen veel volwaardiger caravans, maar materiaalgebruik en hang- en sluitwerk zijn nog tamelijk eenvoudig. Dankzij hun relatief lage gewicht kunnen deze caravans ook door een doorsnee middenklasse-auto worden getrokken. In de brede middenklasse (van 20.000 tot 40.000 euro) hebben vrijwel alle merken aanbod. Vooral de Duitse merken zijn in deze prijsklasse sterk vertegenwoordigd.

Voor de topklasse ten slotte geldt: the sky is the limit. Wie meer dan 40.000 euro voor een caravan kan en wil neertellen, krijgt een soort rijdend paleis op twee assen (dubbelasser), met alle denkbare luxe en comfort.

Lees verder (pdf).

Delen