Renault Twingo

De nieuwe Twingo is in samenwerking met smart ontwikkeld en technisch identiek aan de nieuwe forfour. Met zijn lengte van slechts 360 cm biedt ook de Twingo ruimte voor vier. 

Tekst: Bart van den Acker

 

Als vanzelf tovert het uiterlijk van de Twingo een glimlach op je gezicht. Hij heeft iets koddigs, wat ’m voor een deel zit in de ultrakorte neus. Daarbij is de Twingo dankzij een enorm aanbod aan stripings en gekleurde interieurdetails helemaal naar eigen smaak op te tuigen. Renault richt zich met dit model heel nadrukkelijk op vrouwelijke kopers.

12-2014p086aPrijs vanaf € 9990,-  VvAA Lease vanaf € 472,51 Bijtelling 20%

De voorkant is zo kort omdat er bijna niks in zit, alleen de accu en het ruitensproeierreservoir. De motor ligt achterin, onder de bagageruimte. Het interieur heeft daardoor meer ruimte voorin. Toch lukt het mij, met mijn 175 cm, nog nét om ook achterin te zitten. De bagageruimte is met een inhoud van 219 liter niet echt overdadig. Je kunt er net je boodschappen in kwijt, maar liever geen chocola of ijs vanwege de warmte van de motor.

Door zijn vorm is de Twingo enorm wendbaar, wat fijn is in stadsverkeer. Parkeren is ook veel gemakkelijker door de korte neus en door het goede uitzicht naar achteren. Ik waardeer het lef van Renault om voor deze andere opzet te kiezen, maar het heeft niet alleen gunstige consequenties. Omdat er zo weinig gewicht op de voorwielen rust, is de Twingo op de snelweg al gauw ‘zoekerig’. Als er (zij)wind in het spel is, ben je constant bezig om de auto recht te houden.

Het technische concept heeft helaas ook minder positieve gevolgen als het gaat om weggedrag en rijcomfort. Zo is de schokdemping ‘stuiterig’; een straat met klinkers is niet fijn en oneffenheden als putdeksels, tramrails of dwarsrichels van viaducten voel je als passagier hinderlijk hard.

Achterin, onder de bagageruimte, ligt de motor

De vloer is verhoogd, zodat er alvast ruimte is voor een accupakket mocht Renault een elektrische versie willen maken. De zittingen zijn daardoor vrij hoog. In de duurste uitvoering is de bestuurdersstoel wel in hoogte verstelbaar, maar de voorpassagier zit altijd hoog. Verder ontbreekt een handgreep waaraan een voorpassagier zich kan vasthouden, bijvoorbeeld als er een scherpe bocht wordt genomen.

De Twingo heeft een driecilinder benzinemotor, zonder of met turbo. Ik reed de versie zonder, die met 52 kW/ 70 pk in vrijwel alle gevallen voldoende krachtig is. De versie met turbo (66 kW/90 pk) heeft op de snelweg wel meer fut, maar echt nódig is het niet. Gemiddeld reed ik net geen 1 op 16. Aardig, maar ik had een gunstiger verbruik verwacht.

Conclusie:met deze derde generatie Twingo maakt Renault een frisse herstart in de kleinste klasse. De nieuwe Twingo is in diverse opzichten lekker onderscheidend en te ‘customizen’. Maar alle uiterlijke pluspunten kunnen niet verhullen dat er eigenschappen zijn waarop andere compacte auto’s toch echt beter scoren. 

 

Delen