Fisker Karma

Dat ook auto’s in het hogere segment milieuvriendelijk kunnen zijn, bewijst het jonge automerk Fisker met zijn topmodel Karma. Een verbruik van ongeveer 1 op 13 en een lage CO2-uitstoot is voor een dergelijke sportieve auto zeer uitzonderlijk. Het geheim: een range-extender.

Tekst: Bart van den Acker | Video: Pim Schaaper

PRIJS vanaf € 101.745,- | VvAA LEASE vanaf € 1569,- | BIJTELLING 14%

Met zijn uitdagende proporties en bijna wulpse rondingen zou je verwachten dat er in de Fisker Karma een brullende benzineslurper zit. Mis! Met de twee forse elektromotoren in de achteras kan een Karma-bestuurder zich bijna geluidloos én flitsend snel uit de voeten maken.

Rij je uitsluitend elektrisch, dan kan je met deze auto een afstand van ongeveer 80 kilometer afleggen. Dankzij de range-extender wordt de actieradius met één tank brandstof in totaal zo’n 480 kilometer. Die range-extender is een tweeliter turbomotor, die een generator aandrijft die op zijn beurt de accu’s voor de elektromotoren voedt. De bestuurder kan met een flipper achter het stuur kiezen tussen louter elektrisch rijden of bijschakeling van die benzinemotor. In de file of in druk stadsverkeer kun je de verbrandingsmotor uitlaten en verbruikt de Karma dus geen brandstof. Op de snelweg laat je de brandstofmotor zijn werk doen; die draait dan een vrijwel constant toerental.

Het is logisch dat het brandstofverbruik – nog meer dan bij een conventioneel aangedreven auto – afhankelijk is van hoe de bestuurder met de techniek omgaat. De meeste Karma-rijders komen uit op een verbruik van tussen de 1 op 12 en 1 op 15. Vergeleken met andere sportieve vierzitters van dit formaat is dat heel weinig, zeker als je bedenkt dat de Karma met zijn gewicht van ruim 2400 kilo veel zwaarder is. De officiële CO2-uitstoot is slechts 51 g/km. Met die mooie score heeft de auto een A-label en is hij vrij van BPM en houderschapsbelasting. Wie ’m zakelijk rijdt, betaalt slechts 14 procent bijtelling.

Het interieur is fraai en sfeervol, alhoewel de bediening wel wennen is. Met behulp van druktoetsen kun je de auto voor- of achteruit laten rijden. Er is geen versnellingsbak of automaat, de snelheid varieert door het toerental van de elektromotoren. Ook de (onhandig) lage instap en de flinke afmetingen van de auto vergen enige gewenning.
Van binnen is de Fisker niet ruim, en ook de bagageruimte is krap.

Eenmaal op doorgaande wegen blijken vering en schokdemping vrij stug, maar dat past wel bij het sportieve karakter. Erger is dat een van de zijruiten niet goed sluit. Ook werken sommige functies soms niet en dan weer wel. Komt dat omdat de testauto een heel vroeg exemplaar is, of hebben ze dat allemaal? Voor een antwoord op die vraag moeten we nog even geduld hebben.

Conclusie: met zijn zeer vooruitstrevende techniek zet de Fisker Karma de toon voor topklasseauto’s van de toekomst. Met zijn zeer lage verbruik is dit een belangrijke tussenstap op weg naar emissievrij autorijden.